Hoeve Westergaarde - Clemens Wisse RECENSIE

Recensie: Hoeve Westergaarde - Clemens Wisse

Hoeve Westergaarde is een grote hofstede. Aan het hoofd van de hofstede staat de familie Borgman. Joost en Ina hebben vier kinderen – Leen, Riet, Ans en Cor. Genoeg mogelijkheden voor een opvolger, zou je zeggen. Joost is een traditioneel man en verwacht daarmee ook een duidelijke rol te hebben in het zorgen voor een geschikte huwelijkspartner voor zijn kinderen. Alleen, niet iedereen is het daarmee eens.

Clemens Wisse is een Nederlandse schrijver die vooral schrijft in het genre van historische romans. Het gaat dan om een bijzonder subgenre, namelijk de streek- en boerenromans. Dit kan hij als geen ander. Duidelijk is dat hij het wel en wee van deze sfeer en historie perfect weet te omschrijven.

Bijzonder aan Hoeve Westergaarde is dat het plot, ondanks de 223 bladzijden, een behoorlijk lange tijd beslaat. Aan het begin van het verhaal hebben Joost en Ina nog geen kinderen en uiteindelijk lezen we over de vier kinderen die één voor één het ouderlijk nest verlaten. De schrijfstijl is dan ook vrij kort en bondig, zonder daarbij de gedetailleerde, mooie beschrijvingen van de historische setting uit het oog te verliezen. Indrukwekkend hoe Clemens Wisse beide kan doen en dan ook nog in de juiste balans.

Hoeve Westergaarde is wel een boek wat bij je moet passen. Niet iedere lezer zal een boek als dit kunnen waarderen. Allereerst heeft het een wat ouderwetse schrijfstijl, met bijvoorbeeld vrij korte zinnen. Er worden ook woorden uit die tijd gebruikt en anno 2021 zal niet iedereen alle woorden nog even goed kennen uit de Nederlandse taal van toen.

Een minpunt aan het boek is dat Clemens vrijwel nooit heel lang schrijft vanuit het perspectief van één personage. Hierdoor voelt het regelmatig alsof je als buitenstaander naar de personages kijkt, in plaats van dat je het verhaal echt door hun ogen beleeft. Af en toe krijgen we een kijkje in de gevoelens en gedachten, maar dit blijft kort en ook wat afstandelijk. Dit is heel anders dan wat we gewend zijn, wanneer we een boek lezen.

De personages lijken daarom niet op de eerste plaats te staan in Hoeve Westergaarde. Wat staat dan wel op de eerste plaats? Het verhaal van het boerenleven, van de verschillen tussen een rijker gezin met status en een arm arbeidersgezin, de gebruiken bij het vinden van een huwelijkskandidaat en de verschillen tussen het protestante en katholieke geloof. En daarin slaagt Clemens Wisse in ieder geval goed. Voor liefhebbers van dit genre is Hoeve Westergaarde daarom een echte aanrader.

Hoeve Westergaarde

1  2  3  4  5

Hoeve Westergaarde is een van de grootste hofsteden van Dongelvaart, gelegen aan het riviertje de Dongel. De hoeve wordt al jaren bestierd door de familie Borgman. Nu is het de buurt aan Joost en zijn vrouw Ina. Samen krijgen ze vier kinderen en het gezin is dolgelukkig. Vader Joost zal er hoe dan ook voor zorgen dat hij een opvolger heeft en de Westergaarde onder het bewind van een Borgman blijft bestaan. Maar dat is niet zo makkelijk als de vier kinderen elk een eigen willetje hebben…

• Delfts grauw - Mascha Schoonakker & Bibi van Leeuwen

• Terug naar Toscane - Kat Devereaux

• Alles wat beweegt - Susan Smit