De weigeraar - Ian McGuire RECENSIE

Recensie: De weigeraar - Ian McGuire

Nadat drie mannen worden opgehangen voor de aanval op de politie, bereikt het gerucht van een wraakactie politiechef James O'Connor. Er wordt een moordaanslag beraamd op de burgemeester. De man die de moord zal uitvoeren is Stephen Doyle, een lid van de Fenian Brotherhood, een organisatie die een einde wil maken aan de Engelse macht in Ierland.

In De weigeraar staat de strijd tussen Ierse Nationalisten en de Engelse politie centraal. Het donkere Manchester vormt het toneel in deze tweede roman van Ian McGuire. Eerder schreef hij het bewierookte Het Noordwater over een scheeparts aan boord van een walvisvaarder die een moordenaar op het spoor komt. Met De weigeraar zorgt hij opnieuw voor een interessante plot waarin zich een kat-en-muisspel ontspint tussen speurder en dader.

McGuire lijkt een voorliefde te hebben voor personages met een beladen verleden. Deze keer is het politiechef O'Connor die op familiaal vlak heel wat te verwerken heeft gekregen en er een alcoholprobleem op na houdt. Als Ier krijgt hij verder ook te maken met heel wat vooroordelen van zijn collega's en zet hij vraagtekens bij een gewelddadige onderdrukking van de Fenians. Stephen Doyle is dan weer een veteraan uit de Amerikaanse Burgeroorlog, een wees en werd als kind bovendien mishandeld door zijn oom. Wanneer O'Connor hoort van de komst van Doyle zet hij de achtervolging in en de strijd tussen de twee mannen is niet mis te verstaan.

De auteur speelt met de geschiedenis. De executie van de mannen aan het begin van De weigeraar heeft immers echt plaatsgevonden. McGuire heeft daarnaast de nodige aandacht besteed aan de 19de eeuwse setting en beschrijft die haast genadeloos. De vuile straten van Manchester en de spanning die er hangt, komen tot leven. De personages mogen dan wel verzonnen zijn, zo voelen ze niet aan. Net zoals Het Noordwater is De weigeraar een intrigerende thriller die literair er sterk staat. McGuire heeft gevoel voor een scherpe weergave van setting, personages en plot.

De weigeraar draait om wraak en het ontsnappen aan het verleden. Het feit dat het bijzonder goed verteld wordt, zorgt ervoor dat de emoties hoog kunnen oplopen. Doordat de impulsen van de personages leiden tot een beladen einde, overstijgt de plot de verwachting en kan er alleen maar worden uitgekeken naar het volgende boek van McGuire.

Recensie: De weigeraar - Ian McGuire

De weigeraar

1  2  3  4  5

De rebellen worden bij zonsopgang geëxecuteerd, maar hun kameraden zijn al uit op wraak.

Manchester, 1867: Stephen Doyle, Ierse veteraan van de Amerikaanse Burgeroorlog arriveert per schip vanuit New York. Hij is lid van de Fenians, een geheim genootschap dat als doel heeft de Engelse heerschappij over Ierland te beëindigen, als het moet met geweld. In de stad wacht hoofdagent James O'Connor op wat komen gaat. Zijn opdracht is om de aanslagen van de Fenians op alle mogelijke manieren te verijdelen. De levens van de twee mannen zullen onlosmakelijk met elkaar verbonden worden tijdens deze bezeten strijd om leven en dood in een bloedige tijd van wraak en wetteloosheid.

De weigeraar is het onweerstaanbare verhaal van twee mannen die vechten voor hun leven en nalatenschap. Ian McGuire weet als geen ander de rauwe en gewelddadige wereld van het negentiende-eeuwse industriële Manchester tot leven te wekken.