Voor als ik er niet meer ben - Rebecca Ley RECENSIE

Recensie: Voor als ik er niet meer ben - Rebecca Ley

Wanneer Sylvia op 38-jarige leeftijd de diagnose terminale kanker krijgt, begint ze met het schrijven van een handboek voor haar man Paul, om hem voor te bereiden op het leven zonder haar. Het handboek is niet alleen een praktische gids over hoe Paul met de kinderen om moet gaan, maar vertelt ook het verhaal van hun liefdesgeschiedenis en alles wat ze samen hebben doorstaan, maar Sylvia heeft in het handboek ook een groot geheim voor Paul achtergelaten.

Voor als ik er niet meer ben is een prachtige en aangrijpende roman over het leven, de dood, liefde en het verlies van geliefden. In deze indrukwekkende debuutroman weeft Rebecca Ley verschillende tijdlijnen en perspectieven ineen op bijzondere wijze. De lezer wordt geconfronteerd met de woorden van Sylvia die Paul na haar dood leest, maar ook met het begin van hun romance en het moment waarop Sylvia de diagnose borstkanker krijgt. Daarnaast heeft Sylvia nog een groot geheim dat ze haar man nooit heeft kunnen vertellen toen ze nog in leven was, maar dat ze nu toch aan hem wil vertellen, hierdoor voegt Ley nog een vleugje geheimzinnigheid aan het verhaal toe. Het boek gaat over zoveel meer dan het verlies van een geliefde, waardoor Voor als ik er niet meer ben aantrekkelijk is voor veel lezers.

De verhaallijn in Voor als ik er niet meer ben is erg interessant. De leidraad van het boek is natuurlijk de handleiding die Sylvia voor Paul schrijft. Allereerst bevatten haar woorden een grote portie zelfreflectie, waardoor je leest over de positieve en negatieve momenten uit haar leven, zoals bijvoorbeeld het moment waarop ze Paul ontmoet, de geboorte van haar kinderen, maar ook haar jeugd in Cornwall nadat haar moeder haar verlaten heeft, haar worsteling met boulimia en de stilgeboorte van hun dochter. Daarnaast lees je ook hoe Paul de handleiding van Sylvia interpreteert en dat gaat gepaard met zijn eigen herinneringen over hun geschiedenis, alsook angst voor de toekomst; want hoe zal hij ooit het gapende gat dat Sylvia achterliet kunnen opvullen, hoe kan hij zijn gezin draaiende houden? Deze mix van verschillende perspectieven maakt Voor als ik er niet meer ben heel diepgaand en meeslepend.

Daarnaast vormt het geheim dat Sylvia voor Paul achterlaat ook een belangrijk deel van het boek. Ley laat hiermee zien dat dingen aan de oppervlakte heel anders kunnen zijn dan hoe ze daadwerkelijk in elkaar zitten. Paul dacht zijn vrouw door en door te kennen, maar toch zijn er dingen die ze nooit aan hem toevertrouwd heeft. Voor de lezer maakt dit geheim het boek nog interessanter omdat Ley er al een aantal keer op gealludeerd heeft voor ze het geheim daadwerkelijk onthult, waardoor de nieuwsgierigheid van de lezer aangewakkerd wordt.

Als laatste is het einde van het boek heel mooi. Het grootste deel van Voor als ik er niet meer ben is erg treurig. Dat geldt voor zowel de dood van Sylvia als de nostalgische kijk op haar verleden en alles wat zij en Paul meegemaakt hebben. Toch slaat de lezer het boek met een hoopvol gevoel dicht.

Kortom, Voor als ik er niet meer ben van Rebecca Ley is een echte aanrader. Het boek is heel aangrijpend en dealt met zware onderwerpen, maar vertelt ook het prachtige liefdesverhaal van Sylvia en Paul. De verhaallijn, de verschillende vertelperspectieven en de verschillende momenten die beschreven worden zijn heel mooi ineen geweven en in combinatie met het geheim dat Sylvia pas na haar dood aan Paul toevertrouwt is Voor als ik er niet meer ben een mooi afgewerkt verhaal waarbij bij de lezer ook nog nieuwsgierigheid aangewakkerd wordt. Ondanks het zware karakter van het verhaal eindigt het boek met een positieve noot, waardoor de lezer het boek met een voldaan gevoel sluit.

Voor als ik er niet meer ben

1  2  3  4  5

Een betoverende roman over liefde die voortleeft
    Sylvia heeft nog maar weinig tijd. Binnenkort bestaat ze alleen nog in de herinnering van de mensen die van haar hielden. Omdat ze weet dat haar man Paul dan hulp nodig zal hebben, begint ze een handboek voor hem te schrijven, voor wanneer ze er niet meer is. Over hoe om te gaan met de woedeaanvallen van hun zoontje, en wat hij hun achtjarige dochter kan geven wanneer ze jarig is. Ook kleine dagelijkse momenten uit hun gezamenlijke leven tekent ze op, om dat geluk te vereeuwigen. Maar om helemaal eerlijk te kunnen zijn moet ze een geheim uit haar verleden onthullen.