Het landhuis - Anne Jacobs RECENSIE

Recensie: Het landhuis - Anne Jacobs

Franziska vluchtte tijdens de Tweede Wereldoorlog samen met haar moeder. Eindelijk is ze thuis: terug op haar landgoed Dranitz. Haar leven heeft ze achter zich moeten laten en zo ook haar grote liefde Walter. Door de oorlog zijn ze van elkaar gescheiden. Nadat de Berlijnse muur is gevallen besluit Franziska samen met haar kleindochter terug te gaan naar het landgoed en gaat op zoek naar antwoorden. Zo wil ze weten wat er gebeurd is met Walter.

Het landhuis is van Anne Jacobs, die ook bekend is van Het weesmeisje (serie). Wie ook haar vorige boeken heeft gelezen, herkent de opbouw die Anne weer toepast in Het landhuis. Zo is Het landhuis ook het eerste deel van een serie. Vanuit verschillende verhaallijnen volg je het verhaal van Franzi, zoals Franziska liefkozend wordt genoemd. Er zijn meerdere verhaallijnen: Franzi in de Tweede Wereldoorlog, Franzi na de val van de Muur, van haar kleindochter, haar vroegere huishoudsters en het dagboek van haar zusje Elfriede.

Al deze verhaallijnen zorgen ervoor dat je echt je aandacht bij Het landhuis moet houden. Het beste is dus om het boek niet weg te leggen als je er net lekker in zit, want het kost je wel moeite om de volgende dag het verhaal weer op te pakken. Het helpt niet mee dat Anne Jacobs haar schrijfstijl oubollig is en weinig emotie kent. Dit is erg jammer want het verhaal op zichzelf is goed, maar de uitwerking had beter gekund. Helaas raak je nu veel te makkelijk de draad kwijt.

Prachtig is wel dat Anne Jacobs je een inkijkje geeft in de tijd van de oorlog en de tijd van de val van de Berlijnse Muur. En over de verschillen tussen oost en west. Dit zijn mooie en interessante fragmenten om te lezen: dit houdt je geboeid. Door deze fragmenten wil je verder lezen, ondanks het af en toe onsamenhangende geheel. De vergelijking met de boeken van Lucinda Riley kloppen niet helemaal, want de stijl van Anne Jacobs is compleet anders. De enige overeenkomst is dan ook dat zij aan de hand van flashbacks het verleden vertellen. Het grootste verschil is dat waar Lucinda Riley de rust en ruimte pakt om haar verhaal te vertellen dat Anne Jacobs kiest voor veel informatie waardoor het helaas wat minder leesbaar wordt.

Lees Het landhuis als je je geheel wil onderdompelen in de geschiedenis van de Tweede Wereldoorlog en de val van de Muur. Dit wordt afgemaakt met met prachtige fictieve verhaallijnen, die als geheel wat chaotisch zijn en vragen je veel focus tijdens het lezen. Zelf moet je veel invullen en dat geeft het verhaal ook zijn eigen charme. Hopelijk heeft het tweede deel meer ruimte voor rust en wat meer in te zoomen op een onderwerp. Het lijkt alsof Anne Jacobs moet had met kiezen wat ze precies in Het landhuis wilde vertellen en het is nu wat 'veel'.

Recensie: Het landhuis - Anne Jacobs

Het landhuis

Anne Jacobs

10 november 2020

ISBN 9789401613248
    Uitgever Xander
    416 pagina's

Xander

1  2  3  4  5
    (2 stemmen)

Als de Tweede Wereldoorlog uitbreekt, moeten Franziska en haar moeder hun landgoed verlaten. Franziska weet dan nog niet dat het meer dan veertig jaar zal duren voordat ze haar huis weer zal zien. En wat ze dan aantreft, doet haar veel verdriet. Het landgoed is vervallen en Franziska doet er alles aan om het te herstellen naar de vooroorlogse glorie. Maar haar terugkeer brengt niet alleen positieve herinneringen met zich mee…
    Het landhuis is voor alle fans van Het weesmeisje de perfecte opvolger, die je met tranen in je ogen zult dichtslaan na het lezen van de allerlaatste bladzijde.