Een warm nest - Mathilde Hoekstra RECENSIE

Recensie: Een warm nest - Mathilde Hoekstra

Evelien is net gescheiden en dat betekent dat ze haar leven opnieuw moet gaan inrichten. Verhuizen, geld verdienen, de zorg voor haar twee dochters verdelen met haar ex-man Taeke... Iedere verandering brengt z'n eigen uitdagingen met zich mee, en twijfels over of ze het wel goed doet. En wat te doen met Kees, de man die haar ingedutte leven en haar huwelijk op z'n kop zette? Als hij op een dag op de stoep staat en zich als vanzelfsprekend een rol toebedeeld in haar leven, vraagt Evelien zich af of dit was waar ze naar op zoek was.

Een warm nest is het vervolg op De ideale man, een roman die Mathilde Hoekstra deels op haar eigen leven baseerde. Nadat Evelien zich in deel één ontworstelde aan haar ingedutte leven, gaat ze in deel twee op zoek naar een nieuwe balans in haar bestaan. Een warm nest is op zich los te lezen van De ideale man, al mis je hier en daar wel voorkennis die de onwetende deel-twee-lezer wellicht een andere kijk op het verhaal had geven. Love interest Kees is in dit boek bijvoorbeeld nu niet bepaald een geweldige vangst (categorie: wat ziet ze toch in die man?) en van ex-echtgenoot Taeke vraag je je af waarom Evelien eigenlijk bij hem is weggagaan.

Hoekstra laat Evelien wel wat mijmeren over deze punten om een brug te slaan tussen beide delen. Maar haar hoofdpersoon is toch wat lastig te begrijpen en niet per se heel sympathiek. Daarbij: zitten we in 2021 nog te wachten op 'ben ik wel een goede moeder als ik ook werk?'-clichés? En kom op, een salaris van 2900 euro per maand bij een goed doel omschrijven als een hongerloontje? Er zijn vast genoeg lezers die wat dat betreft graag met Evelien zouden willen ruilen. En wonen in Bloemendaal is dan echt geen excuus, beste mevrouw Hoekstra.

Daar staat tegenover dat Een warm nest heel makkelijk wegleest. Wat je ook vindt van Evelien en de keuzes die ze maakt, Hoekstra heeft een vlotte pen en een prettig hoog verteltempo. Er gebeurt ook genoeg in Een warm nest en dankzij de korte hoofdstukken met korte zinnen en de grote hoeveelheid dialoog vlieg je door het boek heen. Je blijft nieuwsgierig naar hoe het verder gaat met Evelien, haar mannen en haar kinderen; krijgt ze het einde dat ze zelf wil, of dat jij als lezer voor haar wil? En wat zegt dat over je eigen kijk op het leven? Stiekem ben je na de laatste pagina zelfs een beetje nieuwsgierig naar hoe het daarna verder gaat. En dat is bij dit boek best een prestatie.

De ideale man 2 - Een warm nest

1  2  3  4  5

In Een warm nest, het vervolg op De ideale man, neemt Mathilde Hoekstra je opnieuw mee in het leven van de pas gescheiden veertiger Evelien.

Evelien is net gescheiden en begint aan een nieuw leven. Maar ze heeft het er moeilijker mee dan ze dacht. Ze moet ineens verhuizen, voelt zich schuldig tegenover haar kinderen en worstelt met een ouderschapsplan. Maar wie a zegt, moet ook b zeggen en Evelien bikkelt verder, met behulp van haar vriendinnen en nota bene haar ex, die zich ineens ontpopt tot zorgzame vader voor de kinderen en luisterend oor voor Evelien. Wat moet ze daar nou weer mee?

En dan staat Kees ineens voor de deur en loopt alles anders dan verwacht.