De reis van Sofie Grossman - Elisabeth Mollema RECENSIE

Recensie: De reis van Sofie Grossman - Elisabeth Mollema

De elfjarige Sofie groeit op in een arm gezin in Rusland, aan het begin van de vorige eeuw. Haar vader is naar Amerika verhuisd en hoopt ook de rest van het gezin over te kunnen laten komen. Wanneer de moeder van Sofie en haar zusje Beile plotseling overlijdt, proberen ze samen met hun neef Joshua via Rotterdam in Amerika te komen. Hun reis is alleen niet zonder gevaren...

Allereerst is De reis van Sofie Grossman een prachtig boek om te zien! Het is een hardcover uitgave, met leeslint en historische foto's. Wanneer je de voorkant van het boek ziet, word je meteen nieuwsgierig naar het verhaal, dat ook nog eens gebaseerd is op een waargebeurde scheepsramp in 1913. Ook de binnenkant van het boek is mooi vormgegeven. De titel van elk hoofdstuk staat in een koffertje bovenaan de pagina en ook bevat De reis van Sofie Grossman een aantal paginavullende illustraties.

Hoewel je van de voorkant en de flaptekst hoge verwachtingen hebt van De reis van Sofie Grossman, lijkt er tijdens het lezen toch iets te missen. Het verhaal, voorafgaand aan de reis op het schip, wordt uitgebreid verteld. Toch is het verhaal soms een beetje oppervlakkig, en mist de diepgang een beetje. Elisabeth Mollema heeft wel een vlotte schrijfstijl en je bent benieuwd naar hoe het verhaal afloopt. Uiteraard kan het voor kinderen wel een aantrekkelijk boek zijn, het is niet te dik en heeft een aantrekkelijk verhaal. Het is bijna onvoorstelbaar dat drie jonge kinderen zelf naar Amerika reizen, terwijl ze er al een reis vanuit Rusland naar Rotterdam op hebben zitten. Dat er dan ook nog een ramp plaats vindt aan boord van het schip, maakt het verhaal helemaal ongelooflijk. Het zet je ook aan het denken over landverhuizers, want landverhuizers hebben we natuurlijk anno 2021 ook nog. Mensen die vluchten uit hun eigen land en hopen op een veilige toekomst in een ander land.

De afloop van het verhaal, voelt nog niet helemaal compleet. De scheepsramp komt pas laat in het verhaal voor en daarna komt het boek al snel ten einde. Gelukkig kom je er wel achter hoe het afloopt met Sofie, Beile en hun neef. De historische foto's aan het einde van het boek zijn ook zeker de moeite waard om even goed te bekijken. Hierdoor krijg je nog een beter beeld van de reis die Sofie en Beile hebben gemaakt. Een bijzonder verhaal over een waargebeurde scheepsramp!

De reis van Sofie Grossman

1  2  3  4  5

De elfjarige Sofie groeit op in een arm gezin in Rusland aan het begin van de vorige eeuw. Haar vader is naar Amerika verhuisd in de hoop daar genoeg geld te verdienen om ook de rest van het gezin over te laten komen. Maar als Sofies moeder komt te overlijden begint ze samen met haar zusje en neef via Rotterdam met vele andere landverhuizers aan de lange oversteek naar Amerika. Hun reis is niet zonder avonturen en gevaren: zo raakt ze haar zusje in de drukte bijna kwijt, worden ze op elk station gecontroleerd, dreigen ze teruggestuurd te worden, en ontmoeten ze allerlei bijzondere mensen. Dan breekt er tijdens een heftige storm midden op de oceaan brand uit op het schip... Zullen ze Amerika nog wel bereiken?