Opwindende tijden - Naoise Dolan RECENSIE

Recensie: Opwindende tijden - Naoise Dolan

De Ierse, 22-jarige Ava leeft in Hongkong als expat, waar ze Engelse lessen geeft aan kinderen. Ze is op zoek naar zingeving, maar weet niet goed wat ze met haar leven wil aanvangen. Dan ontmoet ze de rijke bankier Julian. Langzaamaan groeien ze naar elkaar toe, totdat Ava zelfs volledig bij hem inwoont. Toch is hun relatie complexer dan je op het eerste gezicht zou denken... Zeker als er nog een derde persoon (Edith) om de hoek komt kijken.

In het boek schrijft Naoise Dolan over het leven als een expat in Hongkong. Op zich is dat een heel interessante basis, waar je niet elke dag mee in aanraking komt. Toch had dat onderdeel van Opwindende tijden nog wat beter uitgewerkt kunnen worden. Ava sluit enkel vriendschappen met Engelssprekende mensen en laat de Hongkongse cultuur eerder links liggen. Het zou erg interessant geweest zijn als we die cultuur ook hadden meegekregen in het verhaal! Zoals het nu geschreven is, is het eerder universeel: het zou eender waar ter wereld kunnen afspelen, en dat is een gemiste kans.

Opwindende tijden van Naoise Dolan is geen boek voor iedereen. Ze heeft een zeer speciale schrijfstijl waar je echt voor moet zijn. De dialogen zijn soms inhoudelijk moeilijk te volgen. Zo gaat het over Hongkongse politiek, het bankwezen en verschillen tussen Iers en Engels: allemaal onderwerpen die niet zo eenvoudig zijn en waar bovendien weinig uitleg over gegeven wordt. Ook moet je als lezer veel tussen de lijntjes door lezen om het verhaal bij elkaar te puzzelen. Er zijn dus momenten in het boek waarin je als lezer niet zo gemakkelijk kan volgen, maar gelukkig zijn er nog genoeg momenten over die het boek wél de moeite waard maken.

Het fijnste aan Opwindende tijden, is de diepgang die de personages krijgen. In dit verhaal zal je geen stereotype personages tegenkomen: ze zijn allemaal gelaagd en krijgen door hun uitspraken en daden meer kleur. Ik vond Ava, Julian en Edith fascinerend om over te lezen en ik was ook erg geboeid door hoe hun relatie veranderde doorheen het boek. Als je houdt van boeken waar de personages centraal staan, dan is dit zeker een boek voor jou!

Opwindende tijden van Naoise Dolan is een diepgaand portret van drie jonge mensen die hun weg zoeken in het leven, de liefde en hun seksualiteit. De schrijfstijl die gehanteerd wordt is niet voor elke lezer weggelegd, aangezien die soms als moeilijk of zelfs stroef beschouwd kan worden.

Opwindende tijden

Naoise Dolan

29 oktober 2020

ISBN 9789025458263
    Uitgever Atlas
    288 pagina's

Atlas

1  2  3  4  5

Ava uit Dublin is onlangs in Hongkong komen wonen en vult haar dagen met het geven van Engelse les aan rijke kinderen. Julian, eveneens expat, is bankier. Een die graag geld uitgeeft aan Ava, met haar naar bed gaat en fluctuerende valuta met haar bespreekt. Maar als ze hem vraagt of hij van haar houdt, komt hij niet verder dan: "Ik mag je heel erg graag.' Dan komt Edith in het spel. Deze stijlvolle, ambitieuze, in Hongkong geboren advocate neemt Ava mee naar het theater en trakteert haar op verse bloemen. Ava wil Edith zijn – en ze wil de hare zijn. Maar dan schrijft Julian aan Ava dat hij na een paar maanden in het buitenland terugkomt naar Hongkong… Moet Ava de draad van haar gemoedelijke leventje met Julian blijven volgen, of een sprong in het diepe wagen met Edith?