De Beestenbaas - Marte Jongbloed RECENSIE

Recensie: De Beestenbaas - Marte Jongbloed

Wanneer oma Wisse besluit dat Wies vast veel meer leert van de dingen die buiten gebeuren dan de dingen die ze op school doet, meldt ze Wies ziek voor die dag. Ze neemt Wies mee naar de leuke dierentuin. De dierentuin van Tuur Uilenbal, waar je korting krijgt als je oud bent, of als je jong bent, en waar je een lekker gratis kopje koffie kan drinken. Maar tijdens hun bezoek gebeuren er vreemde dingen. En als Oma Wisse dan ook nog eens verdwenen is gaat Wies op onderzoek uit!

In De Beestenbaas stelt Marte Jongbloed ons voor aan de hoofdrolspelers door meteen voor in het boek ieder personage aan ons voor te stellen. We maken kennis met Wies, dochter van twee Helpers, haar twee beste vrienden, Zane en Jazz en haar oma, oma Wisse. Oma Wisse woont regelmatig bij Wies, omdat de ouders van Wies vaak op reis zijn voor geheime missies. Maar Oma Wisse woont eigenlijk ook nog in Huize Grijsoord, met haar medebewoners die ook stuk voor stuk worden voorgesteld. Martje Jongbloed vertelt ons ook over de directeur van de dierentuin, meneer Uilenbal en zijn nieuwe receptioniste Isabelle, die vooral voor de gezelligheid in de dierentuin werkt. De mooi gekleurde illustraties van Iris Boter geven een mooi beeld van alle personages die allemaal wel iets typerends hebben. Alle karakters samen zijn een mooi divers gezelschap die allen iets unieks te bieden hebben in het verhaal.

Wanneer Tuur Uilenbal , doordat hij niet zo goed kan rekenen, erachter komt dat zijn dierentuin geen geld meer heeft voor voldoende voedsel voor zijn dieren, moet hij op zoek naar een oplossing. Moet hij zijn personeel ontslaan? Maar wie zorgt er dan voor de dieren? Hij bedenkt een manier om het goed te regelen, maar hij vergeet dat Wies en haar vrienden hem er niet mee weg laten komen.

In de Beestenbaas volgen humor en spanning elkaar op. Je moet lachen om de grappige figuren in het boek, de grappige uitspraken van de hoofdpersonen en de leuke bewoners van Huize Grijsoord. Jongbloed heeft ervoor gezorgd dat het verhaal vlot leest. Het is prettig dat de zinnen kort zijn en het lettertype prettig leest, zodat ook jonge lezers makkelijk door het boek heen kunnen. Ook vinden we de nodige portie spanning in De Beestenbaas. Het avontuur van Wies, Zane en Jazz en de bewoners van Huize Grijsoord wordt mooi omschreven en ook de illustraties zorgen ervoor dat het verhaal voor zich spreekt. De jonge lezer zal regelmatig op het puntje van zijn stoel zitten tijdens het lezen.

Het is mooi wanneer de ouders van Wies hen te hulp schieten met een aantal leuk bedachte technische snufjes, op deze manier krijgen zij ook een mooie rol in dit spannende avontuur.

De Beestenbaas is het tweede deel van deze leuke serie over Wies en oma Wisse, maar dat zou je niet zeggen wanneer je dit boek leest. Doordat Marte Jongbloed aan het begin de hoofdrolspelers voorstelt heb je het idee dat je al alles van hen afweet. Er wordt wel een keer verwezen naar het vorige avontuur, maar je mist er niks aan als je het eerste deel niet gelezen hebt.

Zeker voor de jonge lezers zal dit een heerlijk boek zijn. Ze zullen er doorheen vliegen, en wanneer het uit is zullen ze vragen om meer. Dus laat maar komen die nieuwe avonturen van Wies en oma Wisse, ik ben er klaar voor!

Wies en oma Wisse 2 - De beestenbaas

1  2  3  4  5

Nieuw Wies & oma Wisse-avontuur van Pluim-winnares Marte Jongbloed en illustrator Iris Boter.

Wies & oma Wisse – De beestenbaas van Pluim-winnares en Herre-auteur Marte Jongbloed en illustrator Iris Boter is het grappige vervolg op De bullebakbaas. Wies & oma Wisse is een supervrolijke en toegankelijke serie voor kinderen vanaf 6 jaar, met fullcolour illustraties.

Na de avonturen in De bullebakbaas woont oma Wisse tijdelijk bij Wies. Wies’ ouders zijn nog steeds veel op reis en er is geen nieuwe oppasdame te vinden. Wies vindt het wel gezellig, maar ze mist school. Haar oma neemt het niet zo nauw met de regeltjes en neemt Wies vaak onder schooltijd mee naar de dierentuin. Tijdens een van die uitstapjes raakt oma Wisse zoek in het nachtverblijf. Wies roept de hulp in van haar twee beste vrienden. Ze ontdekken dat er nog veel meer mensen zijn verdwenen. Wat is er aan de hand?