Bridgerton 1: De ongetrouwde hertog - Julia Quinn RECENSIE

Recensie: Bridgerton 1: De ongetrouwde hertog - Julia Quinn

Het is 1813. In Londen is het seizoen van debutanten begonnen. Welke vrouw zal de diamant van het seizoen zijn? En wie zal er aan het einde van het seizoen een getrouwde vrouw zijn? Eén ding is duidelijk: als het aan de ambitieuze moeders ligt, zal hun dochter trouwen met de aantrekkelijke hertog Simon Basset. Zo denkt ook de moeder van Daphne, afkomstig van de populaire en geliefde familie Bridgerton. Maar trouwen, daar heeft Simon totaal geen oren naar. Er gebeurt zoveel in deze wereld van rijkdom en imago, gelukkig is er Lady Whistledown die alles lijkt te weten en erover schrijft in haar eigen roddelblad.

De ongetrouwde hertog is het eerste deel uit een serie van acht boeken over de familie Bridgerton. In dit eerste deel volgen we dochter Daphne. In ieder boek zal een andere zoon of dochter van de familie centraal staan. De reeks wordt geschreven door Julia Quinn. Zij heeft kunstgeschiedenis gestudeerd en dat merk je. De sfeer van toen weet Julia goed te vangen op papier. Echter, dit doet ze wel met hier en daar heel wat artistieke vrijheid en met een behoorlijke dosis modern feminisme.

Het verhaal van Daphne is een heerlijke zwoele roman. Wees echter gewaarschuwd voor de vele erotische scenes, dit boek is absoluut 16+. De ongetrouwde hertog zou het beste passen in het genre historische new adult roman. Is dat überhaupt een genre? Zo nee, dan heeft Julia Quinn het bij deze uitgevonden want dit doet ze briljant! Het plot van De ongetrouwde hertog heeft de perfecte balans van liefde, humor, historie, mysterie, spanning en lust. Zowel de personages Daphne als Simon zijn compleet uitgewerkt, waarin met name veel aandacht is voor hun gedachten en gevoel. Je leeft met ze mee en je ziet het verhaal voor je. Daphne is onwetend maar nieuwsgierig. Simon laat, zelfs bij het lezen van het boek, al je het hart op hol staan. Hij is timide, mysterieus en een en al verleiding. Ook de andere broers en zussen van de familie leren we al een beetje kennen (PS. heb jij al een favoriet?). Lady Whistledown is absoluut een fantastisch onderdeel van het boek, haar rol wordt niet voor neits vergeleken met de rol van Gossip Girl in de gelijknamige boeken (en serie). Dit alles doet Julia Quinn in een zeer vlotte schrijfstijl, waardoor je het boek wil verslinden.

So far so good, zou je zeggen. De ongetrouwde hertog is een pareltje die vijf hartjes verdient. Maar, waarom geven we het boek er dan maar drie?

Dit is moeilijk uit te leggen zonder iets van het verhaal te verraden. Er is een moment in het boek, waarin Daphne laat zien dat ze niet zo onschuldig is als ze lijkt. Vanuit het niets verandert ze in een wreed persoon en haar daden zijn behoorlijk schokkend. Gekeken naar de historie, is het moment zelf misschien niet per se een probleem. Echter, het is wel bijzonder hoe Julia Quinn wil dat we blijven meeleven met Daphne en al snel wordt zij volledig vergeven, en wat volgt is een happily ever after. Het is dan ook niet gek dat dit moment als bepalend wordt gezien onder fans. Kan jij over dit moment heenstappen? Of, is het vanaf dat moment gedaan met de romantiek volgens jou? Gun je Daphne nog een happily ever after? Voelt het comfortabel voor je om verder te lezen? Of, walg je te erg van Daphne haar daden?

Zoals gezegd, jouw mening en gevoelens bij dit moment bepalen wat jij van De ongetrouwde hertog vindt. Kan je ermee leven, dan vind je het boek misschien wel vijf hartjes waard. Voor veel fans is het in ieder geval de reden dat De ongetrouwde hertog het minst favoriete boek is van de Bridgerton-reeks.

Wist je trouwens dat de boeken van Bridgerton zijn omgedoopt tot een heuse serie op net Netflix? Met niemand minder dan Julia Andrews als de stem van de glamoureuze en beruchte Lady Whistledown.

Familie Bridgerton 1 - De ongetrouwde hertog

1  2  3  4  5

Is er een grotere uitdaging denkbaar voor de ambitieuze moeders van Londen dan een ongetrouwde hertog? Lady Whistledowns Society Papers, april 1813

Londen, 1813. De aanstaande verloving van Daphne Bridgerton en de aantrekkelijke hertog Simon Basset is het nieuws van de dag. Wat niemand weet, is dat de verloving slechts schijn is. Voor Simon is het de beste manier om de gretige moeders van jonge, huwbare vrouwen op een afstandje te houden. Voor Daphne trekt de zogenaamde interesse van een hertog weer andere geschikte huwelijkskandidaten aan.

Maar hoe beter Daphne hem leert kennen, hoe meer ze begint te geloven dat ze haar droomman al heeft gevonden. Daphne zal al haar charmes in de strijd moeten gooien om de eigenzinnige hertog ervan te overtuigen dat trouwen zo gek niet is, en dat zijn ideale vrouw veel dichterbij is dan hij denkt.