Voorbij het Wederwoud - Valentijn Ringelberg RECENSIE

Recensie: Voorbij het Wederwoud - Valentijn Ringelberg

Voorbij het Wederwoud neemt je mee naar een andere wereld, waar de natuur een grote rol speelt, waar gevaarlijke wezens leven en waar wetten en regels heersen die wij niet kennen. In het Wederwoud, aan de rand van een klein dorpje, wonen de zussen Céli en Phaun. Céli heeft al jaren een onverklaarbare en ongeneeslijke ziekte en is totaal afhankelijk van de zorg van Phaun. Phaun heeft alles opzij gezet om haar oudere zus te verzorgen en ondersteunen. Ze heeft haar opleiding afgebroken en heeft ook geen sociale contacten. Op het moment dat Phaun het niet meer weet, lijkt er een oplossing in zicht. Phaun moet hiervoor op reis, door en voorbij het Wederwoud. Ze komt voor een aantal moeilijke keuzes te staan en verzamelt een paar bijzondere reisgenoten om zich heen.

Voorbij het Wederwoud is het fascinerende debuut van Valentijn Ringelberg en het eerste deel van de serie De raad van Vha'Rhymn. Hij heeft young adult fantasy geschreven, die boeit vanaf het eerste moment. De buitenkant van het boek zet al de toon, met een sprookjesachtige cover die je direct het Wederwoud in trekt. Ringelberg schrijft heel beeldend en het kost je totaal geen moeite om je een voorstelling te maken van wat er gebeurt en van de omgeving. Voorin het boek staat een mooie en gedetailleerde plattegrond, waarmee je de tocht van Phaun door en voorbij het Wederwoud goed kan volgen.

Phaun staat centraal in Voorbij het Wederwoud, ze is er onvoorwaardelijk voor haar zus en is bereid alle risico's die nodig zijn om haar maar te helpen en te ondersteunen. Ze gaat ook zonder meer het avontuur aan en vertrekt op een lange reis en gevaarlijke op zoek naar iemand waarvan ze niet weet waar ze deze zal vinden. Phaun is een sympathieke hoofdpersoon, een typische tiener, en je leeft al snel met haar mee. Phaun heeft het echt niet makkelijk (gehad) en je merkt steeds weer dat ze worstelt met haar gevoelens en beslissingen. Ze realiseert zich heel goed dat wat ze doet niet altijd handig is, maar er zit iets in haar dat haar dwingt tot die ene keuze.

Voorbij het Wederwoud gaat in op een breed palet aan thema's zoals liefde, verdriet, vriendschap en vertrouwen. Het is een avontuurlijke young adult roman, die ook voor de jongere lezers in deze doelgroep heel aantrekkelijk is.

Ringelberg heeft een prettige schrijfstijl. Het verhaal blijft boeien en het boek leest vlot en makkelijk. Er zit een mooie afwisseling in tussen beschrijvend en spannend, waardoor Voorbij het Wederwoud niet verveelt. Naast de tussentijdse plotwendingen eindigt het boek eindigt met een flinke cliffhanger die maakt dat je verlangt naar een volgend deel. Ook zonder cliffhanger zou je dat doen, want Valentijn Ringelberg heeft een boeiende wereld gecreëerd die je beter wilt leren kennen. Tenslotte maakt de titel van de serie, De raad van Vha'Rhymn ook erg nieuwsgierig naar het vervolg, misschien suggereert dit wel een heel andere wending van het verhaal dan we na dit eerste boek allemaal denken.

Wederwoud 1 - Voorbij het Wederwoud

1  2  3  4  5

Diep in het Wederwoud, een plek waar de natuur geëerd wordt en ongeziene gevaren zich verborgen houden, wonen de zussen Céli en Phaun. Céli lijdt al jaren aan een onverklaarbare en ongeneeslijke ziekte, die haar afhankelijk maakt van de zorg van haar jongere zusje.

Phaun heeft zichzelf volledig weggecijferd om Céli te ondersteunen, waardoor ze geen opleiding of sociaal leven meer heeft. Op het moment dat de situatie uitzichtloos lijkt, wordt er plots een oplossing aangereikt. Maar die oplossing heeft een prijs.

Om haar zus en zichzelf een kans op een nieuw leven te geven, moet Phaun een reis maken door het majestueuze Wederwoud. Een tocht waarbij ze vreselijke keuzes moet maken en tot het uiterste moet gaan.
    Voorbij het Wederwoud is een spannend en ontroerend verhaal over familie, vriendschap en onvoorwaardelijke liefde.