De dagen samen - Marco van Houwelingen RECENSIE

Recensie: De dagen samen - Marco van Houwelingen

De dagen samen gaat over de eeneiige tweeling Duncan en Regi. Na de dood van hun vader zijn ze uit elkaar gegroeid en spreken ze elkaar amper meer. Regi is dan ook stomverbaasd als Duncan hem mee vraagt voor een roadtrip door Amerika. Regi besluit mee te gaan en al snel wordt duidelijk dat deze uitnodiging niet zonder reden is. En zal deze reis de broers dichter bij elkaar brengen?

Marco van Houwelingen heeft een prachtig verhaal geschreven over broederliefde. In het eerst deel van het verhaal komen we achter de echte reden van de reis naar Amerika. Marco van Houwelingen neemt zijn tijd voor deze onthulling, zelfs onnodig veel tijd. Misschien een manier om de lezers nieuwsgierig te houden. Maar in dit geval had het een tegenovergesteld effect. Het verhaal wordt verteld vanuit Regi en wordt afgewisseld tussen het heden en terugblikken naar herinneringen uit het verleden van de tweeling. Houwelingen laat het heden en verleden goed samen komen en zodra dat zich ontvouwt leer je de personages pas echt goed kennen. Vanaf dat moment grijpt De dagen samen de lezer dan ook vast en blijf je doorlezen omdat je gewoon echt wil weten hoe het afloopt. Van Houwelingen heeft een vlotte schrijfstijl, hij gebruikt korte zinnen en gebruikt geen moeilijke woorden. De dagen samen is dan ook een boek dat je makkelijk leest. Het verhaal heeft meerdere belangrijke thema's, zo spelen onder andere rouwverwerking en broederliefde een grote rol in De dagen samen. Marco van Houwelingen laat met dit boek zien hoe belangrijk het is om altijd met elkaar te blijven praten en geen vooroordelen te hebben. Het is dan ook echt een verhaal dat tot nadenken aanzet en het verhaal laat je dan ook niet los als je het boek uit heb. De auteur laat daarnaast ook de emotie echt uit het verhaal spatten. Je voelt de spanning en de ongemakkelijke momenten tussen de broers echt binnen komen en voor je het weet ben je de werkelijkheid dan ook even vergeten.

Al met al is De dagen samen een prachtig verhaal met maar een paar minpunten. Vooral in het begin kwam dit boek niet soepel over. Marco van Houwelingen wilde te veel details in een te klein gedeelte stoppen en daarom was het moeilijk om in het verhaal te komen. Maar zodra je door het eerste moeizame deel heen bent weet Van Houwelingen De dagen samen tot leven te wekken. En houdt hij zijn lezer in de greep tot de laatste bladzijde.

De dagen samen

1  2  3  4  5

Er wordt vaak gedacht dat tweelingen altijd close blijven, omdat ze niet alleen vanbuiten maar ook vanbinnen op elkaar lijken. Dat is een tragische denkfout.