Afscheid - Cherry Duyns RECENSIE

Recensie: Afscheid - Cherry Duyns

Het verhaal leeft voort

De relatie tussen moeder en zoon is een veelgebruikt thema in de literatuur van de afgelopen jaren. Pas als je hier een boek over hebt geschreven hoor je er echt bij, lijkt het soms wel. Tommy Wieringa, Adriaan van Dis, Maarten 't Hart, Özkan Akyol en nog vele anderen gingen Cherry Duyns voor. Hoewel dit type roman vaak voelt als een vereffening, vol wroeging, verwijt en ongeloof, is dat in het boek Afscheid van Cherry Duyns absoluut niet het geval. Hij schetst een teder en indringend portret van een eigenzinnige vrouw en blikt terug op haar bewogen leven.

Zijn moeder woont in Duitsland, Cherry in Nederland. Ze is inmiddels zo oud dat ze niet meer goed voor zichzelf kan zorgen, en moet naar het verzorgingstehuis. Cherry belt haar elke dag en stapt wanneer hij kan in de auto om bij haar op bezoek te gaan. Zij is hem dierbaar, maar echt goed kent hij haar niet. Toch probeert hij er voor haar te zijn, al weet hij soms niet hoe. Ondertussen blikt hij terug op haar leven, en op zijn rol daarin. Zijn ouders vormden tijdens de oorlog een succesvol variétéduo en trokken volle zalen, eerst in Duitsland en later in Nederland. Toch strandde hun huwelijk daar na een aantal jaar. Zijn moeder verhuisde met Cherry naar Duitsland, waar hij opgroeide als Duitse jongen. Jaren later haalde zijn vader hem weer terug naar Haarlem. Zijn moeder is hem nooit achterna gekomen. Later logeerde hij af en toe bij haar, maar nooit lang genoeg om een vertrouwensband met elkaar op te bouwen. Het volgende afscheid was nooit ver weg, iets wat tientallen jaren later nog steeds het geval lijkt te zijn. Het heeft hun relatie gevormd, en biedt nu meer dan genoeg stof tot nadenken en schrijven.

Duyns' manier van schrijven is zakelijk, bondig. Het zijn vaak alinea's van slechts één regel; onnodige uitweidingen zijn er niet. Op het eerste gezicht lijken de woorden weinig emotie te bevatten, maar dit is slechts schijn. Duyns schetst levendige situaties en creëert prachtige dialogen, alsof ze pas net hebben plaatsgevonden. De Duitse zinsneden en passages die hier af en toe deel van uitmaken, dragen daar zeker aan bij. En hoewel gevoelens van verbittering jegens zijn moeder niet misplaatst zouden zijn, is dat zeker niet de toon die in deze roman overheerst. Nee, het is eerder genegenheid, maar dan wel samen met een bepaalde onwennigheid; een combinatie die mij regelmatig vochtige ogen bezorgde.

'Mijn moeder en ik kijken elkaar aan, we weten niet zoveel van elkaar. Ik vermoed dat we doen alsof, ik misschien wel meer dan zij.'

De herinneringen aan vroeger worden moeiteloos afgewisseld met de huidige situatie waar Cherry's moeder zich in bevindt. Het verloop van haar leven en de consequenties van haar keuzes worden op krachtige wijze inzichtelijk gemaakt. Je snapt waarom de relatie tussen Cherry en zijn moeder is zoals die is, en waarom dat oké is. In een interview op NPO Radio 1 vertelt Duyns dat het schrijven van dit boek een langzaam en moeizaam proces was. Af en toe schemert dit door op de pagina, zeker in de laatste paar hoofdstukken. Het onvermijdelijke einde waarvan je weet dat het eraan komt, wordt te lang uitgesteld.

Deze uitzonderlijke roman is veel meer dan alleen een verhaal van moeder en zoon. Dankzij de levendige beschrijvingen van vroeger en nu en de treffende schrijfstijl komt het verhaal binnen, het raakt je en blijft je bij. Het staat op zichzelf, waardoor het verhaal, en dus Cherry's moeder, voortleeft.

Recensie: Afscheid - Cherry Duyns

Afscheid

Cherry Duyns

8 oktober 2020

ISBN 9789400404502
    Uitgever Thomas Rap
    224 pagina's

Thomas Rap

1  2  3  4  5

Op een dag wordt hij gebeld. Of hij wil komen. Hij rijdt van Nederland naar Duitsland, naar de stad in het dal, waar zij al die tijd gewoond heeft en waar ze nu haar laatste dagen doorbrengt in een bejaardenhuis. In Afscheid blikt Cherry Duyns terug op het leven van zijn moeder. Een leven dat werd getekend door de oorlog, toen zij een charmante Nederlandse jongeman leerde kennen, Cherry's vader. Met hem vormde ze een succesvol duo in het variété; samen traden ze op voor volle zalen en samen kregen ze een zoon, in die meedogenloze tijd. Met haar man en haar kind belandde ze in Nederland, in een vijandige omgeving, waar het huwelijk geen stand hield. Duyns vertelt het levensverhaal van een eigenzinnige vrouw die altijd ongrijpbaar bleef. Het is het verhaal van een moeder en haar zoon, maar ook het verhaal van een tijdperk. Een teder portret, even aangrijpend als liefdevol.