De Storm - Martin Scherstra RECENSIE

Recensie: De Storm - Martin Scherstra

De Storm is een roman en detective in één. Je waant je in dit boek direct in het kleine dorpje Noarderein in Friesland. Normaal gesproken gebeurt daar weinig, maar de afgelopen tijd zijn er meerdere branden in het dorp geweest die aangestoken blijken te zijn. De vrijwillige brandweer doet zijn best alle branden te blussen en is ondertussen opzoek naar de dader. Want wie zou er in het kleine dorpje nu zo veel onrust willen veroorzaken en wat is het motief van de dader?

Akke is de hoofdpersoon van De Storm en is onderdeel van de vrijwillige brandweer. Ze is geen typisch meisje, meisje en komt niet oorspronkelijk uit Noarderein. Ze is hier gaan wonen na een verbroken relatie en heeft hier nu helemaal haar eigen plekje in het dorp gecreëerd. Dan blijkt haar ex, Jim, ineens op te duiken in Noarderein en haar collega te worden bij de brandweer. Hij heeft bij de  forensische recherche gezeten en duikt met zijn ervaring dan ook vol in het onderzoek.

Akke en Jim hebben het er beide moeilijk mee om hun (oude) gevoelens voor elkaar weg te stoppen en te bespreken met elkaar. Je wordt door de schrijver ook meegenomen in beide perspectieven, waardoor je direct mee leeft en begrip krijgt voor de situatie. Terwijl ze samen op onderzoek zijn komt er langzaam een 'killerstorm'  richting Noarderein. Hierdoor komen ze in een hele gevaarlijke situatie terecht, waarbij zowel veel gevoelens komen kijken als de vraag of ze het wel gaan overleven.

Je krijgt tijdens het verhaal steeds kleine puzzelstukjes die je laten nadenken over wie de dader zou kunnen zijn. Hierdoor wil je blijven doorlezen om erachter te komen wie het heeft gedaan en waarom. Daarnaast is De Storm een lekkere roman die niet al te ingewikkeld geschreven is, maar wel goed in elkaar zit.

Je ervaart door de schrijfstijl van Martin verwarring, onrust en gemengde gevoelens die er bij Akke plaatsvinden. De Storm pakt je direct vanaf de proloog, omdat het nieuwsgierigheid opwekt en je erachter wilt komen hoe Akke en Jim in deze situatie terecht gekomen zijn. Het boek is een combinatie van een (misdaad)roman die je soms nog wel eens op het verkeerde spoor zou kunnen zetten.

Recensie: De Storm - Martin Scherstra

De storm

1  2  3  4  5

'De storm' van Martin Scherstra gaat over Akke, die vrijwilliger is bij de plaatselijke brandweer. Ze is stoer, maakt van haar hart geen moordkuil en kan goed voor zichzelf opkomen. Maar als het op Jim aankomt, is dat heel anders. Ze heeft jaren geleden een relatie met hem gehad en heeft hem al jaren niet gezien. Dan komt hij terug en… meldt hij zich aan voor de vrijwillige brandweer! Jim is nadrukkelijk aanwezig, met zijn uitbundige lach, zijn betweterige gedrag en zijn slordige haast. Voor Akke komt daar nog bovenop dat ze hem herkent van vroeger, en de pijn van hun verbroken relatie komt in alle hevigheid weer naar boven. Pas veel later beseft ze dat hij is veranderd – ernstig veranderd. De vraag is of zij hem nu nog kan vergeven. Martin Scherstra neemt je in 'De storm' mee in een stormachtig verhaal over liefde en de nasleep ervan.