Dit heb je verdiend - Carla Kovach RECENSIE

Recensie: Dit heb je verdiend - Carla Kovach

Het perfecte leventje; dat leek Melissa Sanderson te hebben met een fijn gezin en een prachtig huis in een rustige buitenwijk. Maar schijn bedriegt en Melissa Sanderson is dood. Haar gewurgde lichaam vertoont sporen van eerdere verwondingen en de plaats delict doet detective Gina Harte terugdenken aan haar eigen gewelddadige verleden. Des te meer reden om de dader te vinden. Is het Melissa's echtgenoot - met zijn losse handjes - haar jaloerse minnaar, of is er nóg iemand in het spel?

Dit heb je verdiend is het tweede deel uit de detective Gina Harte-serie van de Britse auteur Carla Kovach. Het eerste deel werd lovend ontvangen en het einde van dat verhaal beloofde veel goeds voor het vervolg. Ondanks dat dit het tweede deel in de serie is, is het een opzichzelfstaand verhaal dat prima los te lezen is. Uiteraard krijg je wanneer je het eerste deel wél gelezen hebt een beter beeld van Gina Harte en haar team met nuttige achtergrondinformatie.

Dit heb je verdiend begint met een proloog die zich afspeelt in het verleden, in 1993. Je hebt nog geen idee om wie het hier gaat, dat wordt later in het verhaal pas duidelijk, maar de proloog maakt nieuwsgierig naar wat er verder gaat gebeuren. Vervolgens begint het eerste hoofdstuk weer in het heden en lezen we vanuit het perspectief van Melissa Sanderson die meteen in dit hoofdstuk vermoord wordt. Hiermee begint het verhaal direct spannend en roept het een heleboel vragen op.

De rest van het verhaal wordt er afgewisseld tussen diverse perspectieven, waarbij het perspectief van Gina Harte uiteraard wat meer centraal staat. Door deze wisseling in perspectieven kan het op het begin wat verwarrend zijn om bij te houden om wie het precies gaat en wie wie is. Hoe verder je in het verhaal komt, hoe duidelijker de verbanden echter worden.

De plot is heel anders dan in Stil maar, het eerste deel uit de serie. Het voelt nu meer als één grote zoektocht naar de dader, waarbij verhaallijnen langzaam in elkaar over lopen. Hierdoor voelt het op momenten wat minder spannend aan. Toch is de plot wel op een prettige manier opgebouwd en gebeurt er genoeg om het verhaal interessant te houden. Daarnaast geven onderwerpen als huiselijk geweld en vrouwenonderdrukking je genoeg stof om over na te denken. Bovendien weet Kovach je als lezer op verschillende momenten te verrassen, waardoor je je eigen verzamelde informatie weer gaat herzien.

In Dit heb je verdiend leer je de personages weer een beetje beter kennen. Het team - onder leiding van Gina Harte - maar natuurlijk ook de detective zelf. In het eerste deel maakten we al kennis met het personage, haar verleden en de moeizame relatie met haar dochter. In dit deel geeft ze zich weer iets meer bloot. Niet alleen aan de lezer, maar ook aan haar collega's. Door haar verleden bijt ze zich nog meer dan anders vast in de zaak, op zoek naar de dader.

Carla Kovach heeft een prettige en beeldende schrijfstijl die makkelijk wegleest. Hierdoor, en dankzij de korte hoofdstukken en de afwisseling in perspectieven, weet ze je gedurende het verhaal te prikkelen en nieuwsgierig te houden en vlieg je door het verhaal heen. Omdat er vrij veel personages aan bod komen blijft het lang onduidelijk wie de dader is. De echte ontknoping van de dader komt overigens pas op het einde en verrast niet alleen Gina Harte en haar team, maar ook de lezer.

Dit heb je verdiend is een waardig vervolg en Carla Kovach bewijst zich met dit boek op nieuw als gevestigde thrillerauteur. Er volgen nog heel wat meer boeken in de serie, dus dat wordt uitkijken naar het derde vertaalde deel!

Dit heb je verdiend

1  2  3  4  5

Na het lovend ontvangen Stil maar verschijnt nu de tweede thriller met rechercheur Gina Harte in de hoofdrol

Het enige geluid was het echoën van zijn voetstappen in de gang. Pas toen zijn ogen aan het donker gewend waren, zag hij het bloedspoor. Zijn hart begon sneller te kloppen. Hij sloop naar de keukendeur, voorzichtig het spoor ont-wijkend. "Melissa?' Hij drukte zijn oor tegen de deur.

Melissa Sanderson leek het perfecte leven te hebben: een heerlijk gezin en een prachtig huis in een rustige buitenwijk. Maar nu is ze dood, en haar gewurgde lichaam vertoont bewijs van eerdere verwondingen. De plaats delict doet detective Gina Harte terugdenken aan haar eigen inktzwarte verleden – en juist dat maakt haar vastbesloten de moordenaar te vinden. Is het Melissa's echtgenoot, met zijn losse handjes? Haar door jaloezie verteerde minnaar? Of is er nog iemand in het spel – iemand die Melissa al tijden in de gaten hield en die zijn volgende slachtoffer al in het vizier heeft?