Niemand behalve jij - Anica Mrose Rissi RECENSIE

Recensie: Niemand behalve jij - Anica Mrose Rissi

De timide Kayla bloeit helemaal open op zomerkamp, wanneer ze beste vriendinnen wordt met de populaire Lainie. Lainie voelt zich anderzijds steeds meer aangetrokken tot de flamboyante Jackson, maar die relatie brengt heel wat moeilijkheden met zich mee. Wanneer Jackson aan het einde van het kamp dood wordt aangetroffen in het meer, wordt Lainie ervan beschuldigd hem vermoord te hebben. Maar wat is er nu precíes gebeurd...?

De zoektocht naar de waarheid is het hoofddoel van Niemand behalve jij en het is ook datgene waar het boek zijn spanning aan ontleedt. Het grootste deel van de tijd is Kayla aan het woord. Ze schrijft brieven, gericht aan Lainie, waarin ze haar gevoelens over zomerkamp deelt en zo de lezer laat weten wat er is gebeurd. Deze brieven zijn geschreven na het ongeval en bevatten hele grote flashbacks. Tussendoor zijn er nieuwsartikelen, reacties van betrokkenen en Whatsapp-conversaties toegevoegd om extra invalshoeken aan te bieden. Als lezer ga je dus heen en weer tussen heden en verleden, maar alles wordt heel overzichtelijk gehouden door de data boven de hoofdstukken.

Anica Mrose Rissi bouwt een web waarin de waarheid ergens gevangen zit. Het jammere is dat de voorspelbaarheid van Niemand behalve jij zo groot is dat je eigenlijk vanaf het begin van het verhaal wel kan raden hoe het nu werkelijk in elkaar zit. En dat blijkt ook precies zo te zijn. Er zitten geen echte verrassingen in het plot, noch in de karakterontwikkelingen van de personages. Dit zorgt er uiteindelijk toch voor dat het boek te lauw aanvoelt en je het eigenlijk meer uitleest om een bevestiging te krijgen van wat je al dacht.

Niemand behalve jij leest gelukkig wel heel vlot. Anica Mrose Rissi maakt gebruik van verschillende verteltechnieken waardoor het verhaal een stuk moderner aanvoelt en dat is erg positief en interessant. Het compenseert ook voor een deel het gebrek aan diepgang, omdat je zo snel door het boek heen gaat. Het taalgebruik voelt niet te kinderlijk aan en past bij de leeftijdscategorie waar het boek voor geschreven is. Met name de dertien- tot vijftienjarigen zullen zich met dit boek kunnen vermaken.

De personages in Niemand behalve jij laten weinig diepgang zien, maar de situaties waarin ze terecht komen zijn wel heel herkenbaar voor de jonge lezers. De karakters staan volledig in het teken van het verhaal en voelen vrij stereotyp aan. Dat is niet erg, maar in combinatie met de weinig sprankelende plot is het wel jammer en biedt het te weinig uitdaging. De 'dader' is een uitzondering op de regel van herkenbaarheid, maar ook hier blijft Anica Mrose Rissi toch te veel aan de oppervlakte, waardoor je als lezer moeite hebt om volledig het waarom achter de daad te begrijpen.

Niemand behalve jij is goed voor een druilerige zondagmiddag of een zonnige dag aan de rand van het zwembad. Het leest vlot en je hoeft er niet al te erg bij na te denken, maar na het dichtslaan van het boek zijn je gedachten al snel bij het volgende boek en na een paar weken zakken titel en verhaal alweer weg. Weinig beklijvend, wel makkelijk leesbaar.

Niemand behalve jij

1  2  3  4  5

Als Kayla op zomerkamp de populaire Lainie ontmoet, kan ze haar geluk niet op. Ze worden onafscheidelijk, delen al hun geheimen. Maar wie spreekt de waarheid als er een moord wordt gepleegd?

Wie spreekt de waarheid in deze spannende jeugdthriller van Anica Mrose Rissi? Niemand behalve jij is voor fans van Mel Wallis de Vries en Abigail Haas, en alle lezers vanaf 13 jaar die van spanning houden.

Kayla heeft totaal geen zin in zomerkamp, maar als ze op eerste dag de populaire Lainie ontmoet, verandert alles. De meiden worden onafscheidelijk en Kayla's zomer kan niet meer stuk.

Ook niet als ze Lainie steeds vaker op leugentjes betrapt. En zelfs niet als Kayla ziet hoe haar vriendin in de ban raakt van Jackson. Hun geheimen zijn veilig bij elkaar, toch? Want beste vriendinnen verraden elkaar niet, zelfs niet als er een moord wordt gepleegd…