Het mysterie van Winterhuis hotel - Ben Gutserson RECENSIE

Recensie: Het mysterie van Winterhuis hotel - Ben Gutserson

Het mysterie van Winterhuis hotel is deel 3 in de serie over Winterhuis hotel. Dit deel kan zelfstandig gelezen worden, maar het is wel leuker lezen met voorkennis van de voorgaande twee delen, Winterhuis hotel (2018) en De geheimen van Winterhuis hotel (2019).

Elizabeth, de hoofdpersoon, woont in Winterhuis hotel, het hotel van haar opa Norbridge. In de voorgaande delen waren er problemen met Gracella, de tweelingzus van haar opa. Die problemen leken opgelost, maar niets is minder waar. Elizabeth en haar vriend Freddy ontdekken steeds meer mysteries in Winterhuis hotel. Er verdwijnt een geheimzinnig boek en er zijn een heleboel verborgen raadsels. Elizabeth en Freddy moeten deze raadsels ontcijferen voordat de magische krachten van Gracella weer toenemen en ze de macht in Winterhuis hotel overneemt.

Dit derde en laatste deel is wat betreft opzet en stijl identiek aan de voorgaande delen. Er is weer veel aandacht voor taal. Ben Gutserson maakt gebruik van anagrammen en palindromen. Deze woordspelletjes spelen een heel belangrijke rol in deel 3. Woordspelletjes vormen de weg naar de laatste, spannende confrontatie. Maar eigenlijk staan in het gehele boek woordspelletjes verwerkt, zoals deze mooie alliteratie:

‘Ja,’ zei hij. ‘Deze dappere doorgewinterde doorzetter durft gedurende de diepe donkere duisternis domweg…’ Sampson stokte even en besloot: ‘… diensten te draaien.’ (blz. 85)

Ben Gutserson heeft met Het Winterhuis hotel een geweldige plek neergezet. Een plek waar we allemaal willen zijn. Door de beeldende schrijfstijl van Guterson waan je je als lezer ook daadwerkelijk in dit schitterend gelegen hotel. Alles klopt gewoon. Van de snoepkeuken tot de bibliotheek met duizenden boeken. En van het prachtige meer tot aan de skipistes achter het hotel.

Een verschil met de eerste twee delen is trouwens dat deel 3 zich afspeelt rond Pasen en niet rond Kerstmis. Winterhuis hotel ademt ook gewoon de winterse sfeer uit. Het zijn boeken die ook zeker in de zomer heerlijk zijn om te lezen, maar in de winter geven ze net dat extra gevoel. Elizabeth wordt ook nog steeds ontzettend blij als ze de ontvangsthal van het hotel in loopt. Alles straalt een warm welkom uit; prachtige kroonluchters, gepolijste panelen, een dik pluchen tapijt. Als lezer snap je Elizabeth volkomen en voor je het weet ben je ook volledig ondergedompeld in Winterhuis hotel. Gutserson geeft vervolgens wel een magisch en avontuurlijk tintje aan dit geheel. Op sommige momenten is het boek echt erg spannend.

Elizabeth haastte zich naar hem toe – maar daarbij zag ze iets waardoor ze vaart minderde. Halverwege de gang naar de Winterzaal straalde een vurig rood schijnsel dat alles daar in een felle gloed zette.

‘Wie is daar?’ vroeg Elizabeth.

‘Dat weet je,’ kwam een stem zo zacht en hees dat het nauwelijks meer was dan een gefluister, al leek hij te weergalmen door de gang.

‘Gracella?’ zei Elizabeth, haar paniek zo groot dat ze nauwelijks meer scherp zag.

Deel 3 vormt een mooie afsluiting van Elizabeths verhaal. De cirkel is rond, de serie is ten einde. Maar wel erg jammer… ik had graag mijn verblijf in Winterhuis hotel verlengd.

Het mysterie van Winterhuis hotel is een avontuurlijk boek vol met magie, familiegeheimen en woordspelletjes. Geschikt voor de doorgewinterde lezer vanaf een jaar of 10.

Het mysterie van Winterhuis Hotel

1  2  3  4  5

Gerommel klonk van ergens diep onder het hotel. En toen... een oorverdovend gebulder. De vloer schokte, de kroonluchters en de glazen op tafel rinkelden. Elizabeth snakte naar adem.

Winterhuis Hotel schudt op zijn grondvesten. Het hotel trilt en beeft, het verboden boek verdwijnt en Elizabeth en Freddy vinden verborgen boodschappen in de schilderijen aan de muren. Het lijkt erop dat iemand probeert de kwaadaardige Gracella Winters, die ergens in de geheime gangen onder het hotel begraven ligt, weer tot leven te wekken... Elizabeth en Freddy moeten tegen de tijd in strijden, om de magie te weerstaan, of om te buigen in de richting die de raadsels aangeven. Maar dan moeten ze ze wel eerst kunnen oplossen...