Het licht is hier veel feller - Mareike Fallwickl RECENSIE

Recensie: Het licht is hier veel feller - Mareike Fallwickl

In Het licht is hier veel feller, de tweede roman van Mareike Fallwickl, lezen we over bestsellerauteur Maximilian Wenger die met een writer's block in zijn kleine huurwoning wegkwijnt. Nadat hij meerdere malen is vreemdgegaan heeft zijn vrouw hem aan de kant gezet en ingeruild voor fitnessinstructeur Reto. Beide ouders hebben een slechte relatie met hun kinderen Spin en Zoey. Zoey zit met haar eigen problemen: een hopeloze verliefdheid, het nastreven van authenticiteit in een wereld waarin Instagram de toon zet en een #MeToo-situatie waarin ze geen hulp vindt. Daarnaast vindt Wenger brieven in zijn brievenbus van een onbekende schrijfster geadresseerd aan de vorige huurder. Niet alleen Wenger leest deze brieven, maar zonder het te weten vallen ze ook in de handen van zijn dochter.

De hoofdpersonages in Het licht is hier veel feller zijn Maximilian Wenger en zijn zeventienjarige dochter Zoey. Wenger is een ongevoelige, narcistische en harteloze schrijver die weinig geeft om andermans gevoelens en de consequenties van zijn egocentrisch en ondoordachte acties. Vanaf dat hij lijdt aan een writer's block is zijn levensstijl verslechtert en is hij grotendeels onder invloed van alcohol of drugs. De hoofdstukken die aftellen van tien tot nul beginnen steeds bij Wenger en gaan dan over naar zijn dochter Zoey. Zoey heeft zich al lang geleden emotioneel afgesloten van haar vader. Ze is erg dwars, maar gebruikt deze houding meer als een muur om zichzelf te beschermen, en probeert zich zo onafhankelijk mogelijk op te stellen. Echter zit ze behoorlijk met zichzelf in de knoop. Alleen voor haar broer Spin lijkt ze zich open te stellen en volledig zichzelf te zijn.

De schrijfstijl van Fallwickl is direct, vlot en ongefilterd. Haar personages zijn uit onze tijd gegrepen, levensecht en herkenbaar in hun moderne spreektaal en denken. In de stukken tekst van Wenger is een cynische schrijfstijl toegepast, terwijl Zoey heel grof en direct wordt neergezet in de schrijfstijl. Daarnaast worden er in het verhaal ook veel flashbacks gemaakt, waardoor je de personages en hun verleden steeds beter leert kennen. Dit is interessant, maar zorgt er ook voor dat het lang duurt voordat je als lezer begrijpt waar het verhaal naartoe gaat. Ook de wraakzuchtige brieven die naar Wenger worden gestuurd zijn verwarrend en bieden geen houvast voor het verhaal, maar maken wel nieuwsgierig naar waar de brieven naartoe zullen leiden en welke rol ze hebben in het verhaal. Ze zijn mysterieus, poëtisch en raadselachtig geschreven.

Het verhaal confronteert de lezer met onze alledaagse werkelijkheid: smartphoneverslaving, een imago opgebouwd in een digitale wereld vol schijn en bedrog en de band tussen ouders en kinderen. Zoey en Spin voelen zich na de scheiding van hun ouders zowel bij hun bekende moeder als hun vader niet goed, geliefd en thuis. De ouders denken voortdurend aan zichzelf, hun imago en problemen, terwijl de problemen en levens van hun eigen kinderen aan hen voorbij gaan. Voor ons lezers is dit als buitenstaanders onvermijdelijk zichtbaar, maar dit lijkt de ouders in het verhaal blind voorbij te gaan.

Het licht is hier veel feller geschreven door Fallwickl is confronterend en brengt een nieuwe schrijfstijl naar voren die in toon als een van de beste bij onze moderne, digitale samenleving past. Hard, direct en een gevatte woordkeuze die je meenemen in de eenzame wereld van de onzekere hoofdpersonages en hun problemen in een meeslepende roman.

Het licht is hier veel feller

1  2  3  4  5

Maximilian Wenger, ooit gevierd bestsellerauteur, slijt zijn dagen onderuitgezakt op de bank van zijn kleine huurwoning. Zijn vrouw heeft hem ingeruild voor een fitnessinstructeur, zijn kinderen blijven liever uit de buurt, en hij vindt maar geen inspiratie voor wat zijn grote comeback moet worden.
    Wanneer Wenger brieven begint te lezen die aan de vorige huurder geadresseerd zijn, raakt hij gefascineerd door de onbekende vrouw die zo vurig schrijft. Hij weet niet dat zijn zeventienjarige dochter Zoey de brieven ook leest. Wanneer Zoey in een #MeToo-situatie belandt en geen hulp vindt, inspireren de brieven haar tot een radicaal besluit. Tegelijkertijd drijven de brieven Wenger ook tot een keuze waarvan geen weg terug bestaat.
    Het licht is hier veel feller is een spannende, dramatische, en vlijmscherpe roman over de gapende kloof tussen de generaties en de seksen.