Brandende meisjes - C.J. Tudor RECENSIE

Recensie: Brandende meisjes - C.J. Tudor

Het dorpje Chapel Croft kent een duistere geschiedenis. Vijfhonderd jaar geleden werden acht protestantse martelaren terechtgesteld op de brandstapel. Dertig jaar geleden verdwenen twee tienermeisjes spoorloos. En slechts twee maanden geleden pleegde de pastoor van de lokale parochie zelfmoord... Pastoor Jack Brooks neemt zijn plaats in als tijdelijke vervanger en arriveert met dochter Flo in het dorp, in de hoop op een nieuwe start en wat rust. Maar rust is het allerlaatste wat ze zal vinden, wanneer het erop lijkt dat iemand vastbesloten is om de geschiedenis van Chapel Croft actueel te houden.

Brandende meisjes is het vierde boek van auteur C.J. Tudor. Haar debuut De krijtman werd een internationale bestseller en leverde haar de naam 'de Britse vrouwelijke Stephen King' op.

Brandende meisjes begint met een spannende proloog waarin we niet weten om wie het gaat, en wordt gevolgd door een nieuwsbericht over de twee vermiste meisjes, 30 jaar geleden. Vervolgens start het verhaal echt en maken we kennis met Jack Brooks. Een eerste verrassing over de pastoor komt al snel om de hoek kijken en maakt het verhaal meteen bijzonder. Sowieso kom je niet veel verhalen tegen geschreven vanuit het perspectief van een pastoor, waardoor het boek zeker tussen andere thrillers uitspringt.

Waar het verhaal zich op het begin nog echt moet ontpoppen en het een beetje inkomen is, ontvouwt de plot zich met ieder hoofdstuk steeds meer en bouwt ook de spanning zich steeds verder op. Hoofdstukken wisselen elkaar met enige regelmaat af in perspectief. Het grootste deel lees je uiteraard vanuit pastoor Brooks, maar daarnaast komt ook dochter Flo aan de beurt, en lezen we vanaf het begin zo nu en dan een hoofdstuk vanuit o.a. een tot lange tijd onbekende persoon. Hierdoor wordt het verhaal van meerdere kanten goed belicht en leer je ook het dorpje Chapel Croft en haar inwoners beter kennen. Daarnaast heeft C.J. Tudor de geschiedenis en het leven van de verdwenen meisjes op een mooie manier door het verhaal verwerkt en leer je ook hen beter kennen. De personages zijn sowieso stuk voor stuk goed uitgewerkt; allemaal met hun eigenaardigheden en geheimen. Ook van de minder belangrijke personages geeft C.J. Tudor een goed beeld. Op deze manier blijf je je continu afvragen wie meer weet dan hij/zij toegeeft. Doordat er een groot aantal personages aan bod komt, blijft het tot het einde een groot raadsel hoe de plot precies in elkaar zit. Er wacht dan ook een bijzondere ontknoping!

De schrijfstijl van C. J. Tudor is vlot en beeldend. Met kleine details weet ze een haarscherp beeld te vormen van de omgeving en daarbij schuwt ze ook expliciete omschrijvingen van bepaalde gebeurtenissen niet. Maar juist dankzij haar prachtige omschrijvingen komen het verhaal en de omgeving echt tot leven. Ze legt gevoel en diepte in haar zinnen en met een vleugje humor laat ze je al dan niet meeleven met de bijzondere personages.

C.J. Tudor bewijst met Brandende meisjes opnieuw dat ze met recht 'de Britse vrouwelijke Stephen King' mag worden genoemd. Het mysterieuze, verwerkt met een stukje geschiedenis en een flinke dosis spanning, maken dat dit boek je vastgrijpt tot het laatste moment. De verrassende ontknoping aan het eind doet je het verhaal opnieuw analyseren, om tot de conclusie te komen dat alle puzzelstukjes toch echt op het einde pas op hun plaats vallen. Een knap staaltje schrijfwerk!

Brandende meisjes

1  2  3  4  5

In een dorp met een duistere geschiedenis maakt een vrouwelijke dominee een nieuwe start. Brandende meisjes is de steengoede nieuwe thriller van de auteur van de bestseller De Krijtman.

Zijn we allemaal in staat tot onuitsprekelijke daden om degenen van wie we houden te beschermen?

Welkom in het lieflijke plaatsje Keeper's Croft.

Vijfhonderd jaar geleden werden hier acht protestantse martelaren terechtgesteld op de brandstapel.

Veertig jaar geleden verdwenen twee tienermeisjes spoorloos.

Twee maanden geleden pleegde de dominee van de lokale parochie zelfmoord.

Het leek de perfecte plek voor dominee Jacqueline – Jack – Brooks en haar dochter Flo om een nieuwe start te maken en wat tot rust te komen. Maar rust is het laatste wat ze er vinden.

Want iemand lijkt vastbesloten om de duistere geschiedenis van het dorp actueel te houden. Jack ontvangt sinistere pakketjes en berichten. En Flo ziet levensechte visioenen van brandende meisjes. Of zijn het geen visioenen?