Drive your adventure Noorwegen - Clémence Polge & Thomas Corbet RECENSIE

Recensie: Drive your adventure Noorwegen - Clémence Polge & Thomas Corbet

In coronatijden is er van reizen niet veel sprake. Enkel het reizen met de campers zit in de lift. Ook de aandacht voor literatuur over het camperreizen krijgt door de pandemie een extra boost. Fulltime campernomaden Clémence Polge en Thomas Corbet kregen het aanbod van WeVan om mee te werken aan een Europese reeks kampeerbusavonturen onder de titel Drive your Adventure. Samen trokken ze er twee maanden op uit en verkenden zo heel Noorwegen, samen met hun kat Nel.

Drive your Adventure Noorwegen is een leuke en herkenbare reisgids voor al wie vanlife een warm hart toedraagt. De auteurs brachten structuur aan in het boek en trachtten op een zeer toegankelijke manier hun rondreis en het leven in Noorwegen voor te stellen. Het eerste hoofdstuk is al meteen het meest handige: de lezer krijgt een overzicht van de praktische voorbereidingen rond klimaat, gezondheid, geldzaken. In een tweede, eveneens praktische deeltje, zoomen de schrijvers meer in op de roadtrip zelf: het wegennet, wildkamperen, outdooractiviteiten. Wat volgt in de rest van het boek is een chronologisch verslag van hun avontuur zelf. Het geheel ziet eruit als een blog met hun ervaringen en veel fantastische foto’s. Het is alleen een beetje jammer dat hier weinig diepgang in zit. Het is een gewoon verslag van hun dagelijkse bezoekjes en de herhaling hoe fantastisch mooi elk landschap in Noorwegen wel is. De indeling is duidelijk: ze reizen van Zuid naar Noord en leggen duidelijk uit welke wegen ze nemen. Handig zijn de verwijzingen naar mogelijke (wild)kampeerplaatsen, nightspots genoemd, telkens met hun coördinaten erbij. Enige afwisseling brengen ze in het geheel door enkele bijzondere activiteiten mee op te nemen en enkele bezoekjes aan unieke bedrijven of ontmoetingen met bijzondere mensen. Goed gevonden en origineel is het vermelden van de nummers uit hun playlist onderaan elke bladzijde. Zo proberen ze de sfeer van hun roadtrip niet enkel visueel, maar ook auditief weer te geven. Vaak worden adressen van unieke restaurants of leuke bars weergegeven. Ook de vermelding van de kostprijs van tolwegen en ferry’s is interessant voor de toekomstige reiziger.

De foto’s van Clémence Polge zijn adembenemend en doen de lezer echt zin krijgen in de roadtrip. Waar het duo nog moet aan schaven voor de komende avonturen is het verslag zelf. De teksten van Thomas Corbet lezen weliswaar zeer vlot, maar vertonen weinig afwisseling. Behalve het feit dat Noorwegen fantastisch mooie landschappen heeft waarvan men schitterende plaatjes kan schieten, gaat hij te weinig in op de echte sfeer en wat het doet met jou als reiziger. De emoties van verwondering en bewondering zijn de enige die naar voor komen en dat blijft een beetje pover. Maar misschien is de laagdrempeligheid wel precies datgene wat de auteurs nastreefden. In elk geval oogt Drive your Adventure Noorwegen zeer mooi en bevat het een aantal leuke tips voor de camperfans, maar een volledige reisgids is het zeker niet.

Drive your adventure - Noorwegen

Clémence Polge

15 januari 2021

ISBN 9789401467001
    Uitgever Lannoo
    224 pagina's

Lannoo

Reizen

1  2  3  4  5

Rondtrekken met een van is hot. Het is terug naar de natuur, terugtrokken van elke vorm van massatoerisme, volstrekte vrijheid waar je gaat en waar je staat.

Toch is er wat voorbereiding nodig. Wat neem je mee, hoe verlies je geen tijd met nodeloos rond te rijden op zoek naar die ideale plek om te overnachten en welke zijn de echt scenic routes? Noorwegen is wat dat betreft dé bestemming bij uitstek van steeds meer natuur- en avontuurliefhebbers, het is 'van'-vriendelijk, er is plek en op heel veel plaatsen kan je nog wildkamperen.

Het boek bevat, naast talloze sfeervolle beelden, een schat aan informatie over de voorbereiding, de mogelijke routes, geheime staanplaatsen en niet te missen plekken in adembenemende landschappen.