Als ik er niet meer ben - Beau Charlotte RECENSIE

Recensie: Als ik er niet meer ben - Beau Charlotte

In Als ik er niet meer ben volgen we de Douglas McMorrow, een minderjarige jongen die in de Schotse hooglanden woont. Het is 1914 en het leger is volop soldaten aan het rekruteren om mee te vechten in de oorlog. Douglas heeft echter andere zorgen aan zijn hoofd. Sinds zijn moeder is overleden, is zijn vader verslaafd aan drank waardoor hun relatie enorm verslechterd is. Ook is zijn grootvader, het enige andere familielid dat hij nog had, overleden. Douglas zit diep in de put, maar dan stelt een jongen uit het dorp voor om in het leger te gaan. Douglas ziet dit als de kans om het verleden achter zich te laten... Maar heeft hij wel een toekomst in de gruwelijke gevechten die hij tegemoet gaat?

Als ik er niet meer ben is een Young Adult, een boek bedoelt voor jongvolwassenen. Beau Charlotte schrijft helemaal op maat van jongeren. Het verhaal leest vlot en je ziet de scènes zo voor je ogen afspelen. De auteur had dit verhaal in haar hoofd tijdens haar opleiding scenarioschrijven en schreef het op als een filmscript. Daarna wilde ze het verder uitdiepen en werd het een verhaal in boekvorm. Die werkwijze zorgt voor een heel visueel geheel, waarin precies de goede scènes worden uitgelicht.

Het boek is heel mooi uitgevoerd. Naast de prachtige illustratie op de cover heeft het boek ook een fijne harde kaft. De binnenkant is duidelijk opgemaakt. Bij hoofdstukken die zich op een andere plaats of op een ander tijdstip afspelen, wordt dat duidelijk aangegeven aan het begin van het hoofdstuk. Zo ben je als lezer steeds goed mee en heb je een aangename leeservaring.

In een filmpje op haar website legt Beau Charlotte uit dat ze heel wat research heeft moeten doen om het boek te schrijven. Dat merk je ook in Als ik er niet meer ben. De auteur benoemt plaatsen van veldslagen en trainingskampen, legt uit hoe er getraind werd en hoe het leven eraan toe ging in de loopgraven... De setting voelt heel realistisch. Je kan dus als jongere heel wat geschiedenis bijleren uit dit boek.

Toch voelt helaas niet alles even realistisch in het boek. Voornamelijk het einde (waar ik niets over zal verklappen!) voelde nogal vergezocht. Ook zonder dat einde was het boek aangrijpend en boeiend geweest, maar nu voelde het wat geforceerd.

Als ik er niet meer ben van Beau Charlotte is een aangrijpende Young Adult die zich afspeelt tijdens de Eerste Wereldoorlog. De vlotte en filmische schrijfstijl zorgen ervoor dat je het in een mum van tijd uit hebt. Ook voor volwassenen is dit een fijn boek!

Als ik er niet meer ben

1  2  3  4  5
    (2 stemmen)

Duik in het hoofd van een minderjarige soldaat tijdens een afschuwelijke periode in de menselijke geschiedenis. Een beklijvende young adult over rouw, zelfvertrouwen en verslaving. Douglas McMorrow leidt een ongelukkig leven in de Schotse Hooglanden, samen met zijn aan drank verslaafde vader. Als een jongen uit zijn dorp hem voorstelt om samen in het leger te gaan, ziet Douglas een kans om het verleden achter zich te laten en iets betekenisvols te verrichten. Maar de jongens hebben geen idee in wat voor nachtmerrie ze terecht gaan komen...