Op glad ijs - Sara Biren  RECENSIE

Recensie: Op glad ijs - Sara Biren

De tiener Holland Delviss speelt al net zo lang ijshockey als dat ze kan lopen. Samen met haar drie broers leeft ze voor deze sport. Echter wordt het Holland niet altijd even gemakkelijk gemaakt, aangezien zij als enig meisje in het jongensteam speelt. Ze wordt hierom geroemd en gehaat, terwijl Holland alleen maar bekend wil staan om haar hockeytalent en niet omdat ze als meisje in dat team speelt. Wanneer haar schoolteam geselecteerd wordt voor het Hockeyfest komen alle schijnwerpers op haar gericht te staan. En die irritante, arrogante captain van haar zit haar ook nog op de huid, of hij is stiekem toch vooral heel leuk? Verliefd worden op een van de jongens uit haar team staat Holland zichzelf niet toe. Er staat te veel op het spel. Maar kan ze de verleiding weerstaan, en bovenal, de reacties erop doorstaan?

Op glad ijs is zo'n heerlijke feelgood young adult roman die je tijdens de wintermaanden in één ruk uitleest. De prettige schrijfstijl van auteur Sara Biren maakt dat je je al vanaf de eerste pagina's aangetrokken voelt tot het verhaal. Daarnaast is het niet moeilijk om je als lezer verbonden te voelen met het hoofdpersonage Holland. Zij laat zien dat het belangrijk en mogelijk is om voor jezelf te kiezen en je dromen na te jagen. Het wordt al snel duidelijk dat het Holland daarin niet altijd gemakkelijk wordt gemaakt, en ze er ook zeker onder gebukt gaat. En dat we, ondanks de vooruitgang wat betreft vrouwenemancipatie, nog lang niet altijd vrij zijn van discriminatie. Zeker niet als je je als vrouw in een 'mannenwereld' bevindt. Het is een erg eigentijds thema dat ook zeker aandacht verdient.

Desondanks weet Biren in Op glad ijs niet de volle aandacht te richten op dit thema en is het ook niet het doel van het boek om de maatschappij te veranderen. Tegen deze achtergrond is Holland bovenal een gewone tiener die naar school gaat, puberliefdes heeft en vooral ook een hele grote liefde heeft voor muziek. Juist dat is een mooi uitgewerkt extra element, waarbij Biren Holland haar frustraties in een vlog laat uitschrijven met daarin lijstjes met (hard)rocknummers die horen bij de stemming van het personage. Het geeft het karakter net dat beetje extra diepgang en als lezer krijg je bovendien zin om die radio ook eens lekker hard aan te zetten. Mits je van rockmuziek houdt natuurlijk. De verhouding tussen Holland en haar coach Wes is daarnaast heel interessant. Biren heeft een zekere diepgang in de verschillende personages weten te leggen en ook laten zien dat, als je de moeite neemt om anderen te leren kennen, ze veel meer te bieden hebben dan je in eerste instantie zou denken.

Jammer genoeg is Op glad ijs, ondanks de interessante thema's en de goede vertelling daarvan, ook heel voorspelbaar. Geen grote verrassingen of plottwists, maar vooral een liefdesverhaal met een happy end. Ook is het opvallend dat er regelmatig enige herhalingen in het verhaal zitten. Zo lees je wel tot twee keer toe dat George de beste popcorn van de stad verkoopt. En de tweede keer vertelt Biren het net zo overtuigend als de eerste keer, mocht je het dus vergeten zijn dat daar de beste popcorn verkrijgbaar is... Dat is jammer en doet toch een beetje af aan de schrijfstijl en de leesbaarheid.

Op glad ijs is ondanks de voorspelbaarheid en het weinig verrassende einde vooral een fijn feelgood roman met aandacht voor belangrijke thema's, sterke hoofdpersonages, sport en goede muziek.

Recensie: Op glad ijs - Sara Biren

Op glad ijs

1  2  3  4  5

Stoere en hartverwarmende YA-romance oor de fans van 10 blind dates, Royals en de boeken van Sophie Kinsella

Holland Delviss wil niets liever dan bekendstaan om haar talent als hockeyspeler, niet als een hockeyspeler die toevallig een meisje is. Om haar plekje in het jongensteam te behouden, heeft ze twee regels: train harder dan wie dan ook, zelfs als dat om vijf uur 's ochtends is, én val niet te veel op, zelfs als dat betekent dat ze de opmerkingen die ze naar haar hoofd geslingerd krijgt moet negeren.

Wanneer haar team wordt geselecteerd voor HockeyFest, een evenement dat op de televisie wordt uitgezonden, komt Holland toch in de schijnwerpers te staan. (Tot ziens, regel 2!) Niet iedereen is blij met haar nieuwe bekendheid, maar één persoon steunt haar ondanks alles: haar bazige coteamcaptain, Wes. En Wes blijft haar verrassen. Hij blijkt net als zij dol op glamrock uit de jaren tachtig en elke keer als hij haar aanraakt voelt het vreemd elektrisch. Met overal camera's op haar gericht, komt Holland gevaarlijk dicht bij het overtreden van haar derde regel: date nooit, maar dan ook echt nooit met een teamgenoot.

Op glad ijs is een heerlijke combinatie van romance, sport en muziek mét een feministisch randje. Het perfecte boek voor de koude wintermaanden – of eigenlijk een aanrader voor elk seizoen!