De legende ontwaakt - Helena Dahlgren RECENSIE

Recensie: De legende ontwaakt - Helena Dahlgren

De Zweedse boekenserie Soul Riders is gebaseerd op de online paardengame Star Stable. Evenals de game spelen de boeken zich af op het (fictieve) eiland Jorvik en paarden staan centraal. De hoofdpersonen verzorgen op de manege hun favoriete paarden, ze rijden paard en beleven samen spannende avonturen. De legende ontwaakt is het tweede deel van de trilogie Soul Riders. Een korte speurtocht op internet leert echter dat er in Zweden al meer dan drie delen zijn verschenen. Op internet is echter nog veel meer te vinden, waaronder op YouTube een liedje van Lisa, een van de hoofdpersonen van de boeken. Fans van de game kunnen absoluut hun hart ophalen met de serie boeken.

De legende ontwaakt volgt naadloos op het eerste deel, Het eiland van de paarden. Er is een heel summiere terugblik en het is echt aan te raden om het eerste deel gelezen te hebben voor je aan De legende ontwaakt begint. Het verhaal komt eigenlijk nu pas echt goed op gang. De vier hoofdpersonen – Lisa, Linda, Alex en Anne – hebben alle vier hun eigen paard van het bijzondere ras dat alleen op Jorvik voorkomt en hebben een innige band met de paarden. Als Soul Riders hebben ze een taak om de wereld tegen de duisternis te beschermen en ze zijn op hun sterkst als ze met z'n vieren bij elkaar zijn. Ze weten echter nog niet zo lang dat ze Soul Rider zijn, en al helemaal niet dat het niet verstandig is zich op te splitsen. Ze volgen aan het begin van dit boek dan ook ieder hun eigen pad.

De legende ontwaakt is een mooi en verzorgd vormgegeven boek. Het is een hardcover dat tegen een stootje kan en de coverillustratie is volledig afgestemd op de sfeer van het spel. De bladspiegel is ruim opgezet en het lettertype is beslist niet klein. Er staan geen illustraties in het boek, maar aan het begin van ieder hoofdstuk zijn runen afgebeeld en de paginanummers zijn omringd door sterren. Allemaal heel toepasselijk. Voorin het boek staat een gedetailleerde kaart van Jorvik, zodat je goed kunt volgen waar de vier meisjes naar toegaan.

Het boek leest vlot en prettig. Het verhaal is spannend en gaat over een strijd tussen goed en kwaad, de vier Soul Riders staan uiteraard aan de goede kant en worden opgejaagd door de Dark Riders die best creepy zijn. Soul Riders is een fantasyserie en kent veel mystieke aspecten en personages. De meisjes hebben ieder een unieke magische gave en er gebeuren dingen die niet altijd verklaarbaar zijn.

De legende ontwaakt is echt een leuk boek voor kinderen die gek zijn op paarden. Als je niet zo'n paardenfan bent maar wel van fantasyverhalen houdt, is het boek ook een aanrader. Dat geldt ook voor fans van de game Star stable. Kortom, het boek is aantrekkelijk voor een brede doelgroep.

De legende ontwaakt eindigt met een flinke cliffhanger. Eigenlijk begint op de laatste pagina's een nieuw avontuur, terwijl het lopende avontuur nog niet is afgerond. Sterker nog, tot iets over de helft van het verhaal is de vader van Lisa, die verdwenen is, nog onderwerp van gesprek, maar aan het eind van het boek is die verhaallijn helemaal uit het zicht verdwenen. Nu is het wachten op deel drie, De duisternis valt, dat in april 2021 verwacht wordt. Hopelijk krijgen we dan ook antwoord op alle losse eindjes uit De legende ontwaakt.

Soul Riders - Soul riders. De legende ontwaakt

1  2  3  4  5

De legende ontwaakt is het tweede deel in de spannende fantasy-trilogie Soul Riders, gebaseerd op de wereld van de online paardengame Star Stable. Het eerste boek, Het eiland van de paarden, eindigde superspannend, dus lezers kunnen niet wachten om te weten hoe het verdergaat met de Soul Riders. Lisa, Anne, Linda en Alex zijn ieder hun eigen weg gegaan in de strijd tegen het kwaad. Maar ze komen er¬achter dat ze in groot gevaar zijn. Ze moeten hun magische krachten meer onder controle krijgen en beter gaan samenwerken om de strijd tegen het kwaad te kunnen winnen. De vriendinnen gaan hiervoor in training bij de druïden en leren wat het werkelijk betekent om een Soul Rider te zijn.
    Magie, vriendschap en paarden. Een spannende serie voor elke paardenliefhebber!

• Dubbel geluk voor Zhong - Ina van der Beek

• Zomervacht - Jaap Robben