Maison Beige - Elke Lenders RECENSIE

Recensie: Maison Beige - Elke Lenders

Maison Beige is een luxe appartementsgebouw aan de Gentse dokken. Je maakt kennis met zijn kleurrijke bewoners die op het eerste gezicht niets met elkaar te maken lijken te hebben.

Het verhaal van Maison Beige zit goed in elkaar en dat is bewonderingswaardig gezien de vele verhaallijnen die elkaar ook nog eens op diverse momenten kruisen. Door deze veelheid is het soms als lezer even lastig om overzicht te houden en bekruipt wel eens de vraag of de kruisingen kloppen qua tijdspad. Bijvoorbeeld wanneer Koen in Amerika kennis maakt met Anna Oleana Huego, een non uit het klooster waar Rosa Tronte opgroeide. Omdat dit in de jeugd van Koen afspeelt raak je wat in de war aangezien Rosa in het heden al op leeftijd is en Anna ook weer ouder is dan Rosa. Maar over het algemeen zijn alle verhaallijnen goed te volgen en goed uitgewerkt. Zeker wat verder in het verhaal als de verhaallijnen elkaar beginnen te kruisen zijn er vele, leuke aha momenten. De opbouw in het verhaal, kennismaken met personages per verdieping waar ze wonen of welke ze bezoeken, is aangenaam en logisch. Door steeds te focussen op 1 personage leer je deze goed kennen en krijg je steeds een afwisselende en verfrissende blik op het verhaal.

De schrijfstijl van Elke Lenders is zeer toegankelijk en makkelijk leesbaar. Het kost geen moeite om in het verhaal te komen en je in te leven in de personages. Door de goed uitgewerkte personages zie je ze als het ware voor je en komt het verhaal echt tot leven. De uitspraak op de cover dat Maison Beige een filmisch verhaal is wordt helemaal waar gemaakt. En zeker ook de uitspraak over intrigerende personages. Een ander pluspunt is dat het verhaal een goed afgerond einde heeft waarbij alle losse eindjes zijn weggewerkt. Hierdoor neem je als lezer met een tevreden gevoel afscheid van het boek. En met wat weemoed omdat zo jammer is om afscheid te nemen van de kleurrijke personages.

Maison Beige is het debuut van Elke Lenders. Zeker met dat in het achterhoofd is Maison Beige erg goed gelukt. Het is een goed boek geworden dat met plezier gelezen zal worden.

Recensie: Maison Beige - Elke Lenders

Maison beige

1  2  3  4  5

Welkom in Maison Beige! Kom binnen - ‘t is hier gezellig - in dit luxeappartement aan de Gentse dokken. Inderdaad, da’s die vernieuwde site vol bruisende hotspots, voor de Gentlovers onder jullie. Hoe het er binnen de muren van Maison Beige aan toegaat, ontdek je hier vanop de eerste rij. Op elke verdieping ontmoet je hier intrigerende figuren met elk een eigen mysterieus verleden. Soms ronduit wonderlijk, jawel. En de inwoners van Maison Beige hebben blijkbaar meer gemeen dan hun woonadres... Maar wat? Laat je vooral niet misleiden door de titel van deze roman. Je mag binnenkijken bij de meest kleurrijke zielen. Een soort van mensjeskijken avant la lettre. Luidop lachen is trouwens toegestaan. Maar opgepast, je komt hier misschien je buren tegen. Wie weet ook jezelf. Kom nu, ga zitten en lees. Iets eten of drinken ondertussen?

- Maison Beige is te bestellen via Maisonbeige.be.