Dit is geen vrouwenboek - Corina Koolen RECENSIE

Recensie: Dit is geen vrouwenboek - Corina Koolen

In allerlei soorten media wordt er tijd en aandacht besteed aan gender en literatuur, want is literatuur geschreven door vrouwen anders qua (schrijf)stijl of is het vaak domweg gewoon minder literair? Corina Koolen heeft het voor ons uitgezocht in Dit is geen vrouwenboek. Ze heeft haar proefschrift in boekvorm uitgewerkt. Dit boek is niet alleen geschikt voor de rasechte feminist, maar juist voor iedereen die zicht afvraagt of, en waarom, er verschillen zijn in de beoordeling van literair werk.

Het kan zijn dat de titel, Dit is geen vrouwenboek, je absoluut niet aanspreekt. Het neigt naar een heftig feministisch boek dat gaat aantonen dat we als maatschappij vrouwen benadelen. Het blijkt  juist geen schreeuw om aandacht of roep om verandering te zijn, maar zet vooral aan tot nadenken over hoe wij (onbewust) oordelen.

Gender en andere kenmerken van een auteur zouden geen invloed moeten hebben op de beoordeling van een boek. In principe is (bijna) iedereen het hier wel mee eens. Maar hoe is het dan mogelijk dat dit vaak wel het geval is? Corina geeft direct al aan dat de informatie die we vooraf over de zinnen meekrijgen effect hebben op de manier waarop we lezen. Je wordt in Dit is geen vrouwenboek stap voor stap meegenomen in de verschillende onderzoeksmethodes die Corina (en haar team) hebben gebruikt om te ontdekken of, en waarom, vrouwelijke auteurs anders worden beoordeeld dan mannelijke auteurs. Dit maakt dat het voor iedereen zowel leesbaar, als interessant is om te lezen.

Vrouwelijke auteurs worden namelijk niet even hoog ingeschaald als mannelijke auteurs. Dit resultaat komt voort uit het Nationale Lezersonderzoek dat is uitgevoerd als basis voor dit onderzoek. Romantische boeken, bijna uitsluitend door vrouwen geschreven, scoren zelfs het laagst. Daarnaast scoren vrouwen binnen het genre literaire roman significant lager dan mannen. Met behulp van verschillende computer analyses is uitgezocht hoe dit precies komt. Zo is er een stijlonderzoek gedaan en daarnaast een aantal lezersonderzoeken naar onder andere genre, gender van de hoofdpersoon en prestige van de auteur. Alle resultaten van deze (deel)onderzoeken worden simpel en kort behandeld, waardoor je echt aan de hand meegenomen wordt in de beredeneringen. Het helpt je om de conclusies ook echt te begrijpen.

Corina Koolen sluit Dit is geen vrouwenboek positief af met een aantal oplossingen voor dit 'probleem'. Uitgeverijen en beurs toekenners, literaire jury's, de wetenschap en wij als 'gewone' lezer kunnen onze aannames en vooroordelen wel degelijk beïnvloeden. Dit is geen vrouwenboek maakt wetenschappelijk onderzoek leesbaar, leuk en vooral begrijpelijk. Een aanrader voor iedereen die graag leest en nog een beetje extra als je vrouw bent. Stiekem toch wel een vrouwenboek, maar absoluut niet met een lage beoordeling!

Dit is geen vrouwenboek

1  2  3  4  5

Driekwart van de grote literaire prijzen gaat naar mannelijke schrijvers. Van de 165 bestverkochte literaire werken werden er 25 geschreven door een vrouw. Het DWDD-boekenpanel koos slechts in 27% van de gevallen voor een vrouwelijke auteur. Maar vrouwen schrijven dan ook voornamelijk over de liefde en persoonlijke wissewasjes. Toch?
    Corina Koolen promoveerde op genderongelijkheid in de Nederlandse letteren. Uit haar onderzoek blijkt dat
    vrouwelijke auteurs doorgaans lager scoren op een schaal van literaire kwaliteit. Hoe kan dat? Zijn het de auteurs
    zelf? Ligt het aan hun schrijfstijl? Hebben de lezers vooroordelen, of zijn het toch de vermaledijde uitgevers en juryvoorzitters? Koolen belicht het onderwerp van alle kanten en zet uiteen hoe het kan dat er anno 2020 nog zo'n groot gat in literaire waardering bestaat.