Wandellust - Cynthia Schultz RECENSIE

Recensie: Wandellust - Cynthia Schultz

Cynthia Schultz is een naam die je waarschijnlijk wel eens eerder hebt gehoord. Ze werd bekend door haar blog MissLipgloss, waar ze voornamelijk reviews over beautyproducten plaatste, maar later verleggingen had naar algemenere lifestyle. Ze heeft er nooit een geheim van gemaakt dat ze geniet om wandelingen te maken. Met haar boek Wandellust neemt ze je mee naar diverse plekken in Nederland die volgens haar de moeite waard zijn om er eens een wandeling te maken.

Wandellust kent een persoonlijke inleiding waarin de auteur vertelt wie ze is, wat ze doet en welke invulling wandelen in haar leven geeft. Ook gaat ze in op de algemene voordelen van deze activiteit en geeft een aantal tips waar nieuwkomers baat bij kunnen hebben. Hoewel deze tips vrij doorsnee zijn, trekt ze met deze keuze de lezers wel ín het boek.

Na deze huiselijke introductie wordt er plaats gemaakt om de mooiste wandelplekken van Nederland op de kaart te zetten. Hou er rekening mee dat het de persoonlijke keuze van de auteur is en dat er slechts een selectie is gemaakt. Nederland heeft een rijkdom aan prachtige plekken en natuurlijk kunnen die niet allemaal in Wandellust worden besproken. Misschien komt er ooit nog een vervolg ter uitbreiding van deze plekken, en misschien is de smaak van de auteur juist wel heel anders dan die van haar lezers. Over smaak valt immers niet te twisten. De schrijfstijl is gemakkelijk en opgedeeld in goed leesbare stukken. De vertrouwelijke manier van omschrijven zorgt voor een laagdrempelig boek dat door veel mensen gewaardeerd zal worden. Het biedt ontspanning. Hoewel de indeling geen echte logica kent, draagt de inhoudsopgave de zorg zodat je meteen naar het gewenste gebied in het boek kunt reizen.

Wandellust blijft niet hangen in een bepaalde streek, maar geeft tips die zich over het gehele land bestrijken. Elke provincie in Nederland komt aan bod. En als verrassing maakt de auteur op het eind van het boek nog een originele wending. De opmaak van het boek is bij elk gebied hetzelfde. De intro bestaat uit een persoonlijke noot waarin wordt uitgelegd wat er zo aantrekkelijk is. Hierna lees je feiten. Over de historie, de flora en fauna die je kunt tegenkomen en belangrijke weetjes. Schultz weet echter ook in de feiten haar mening te verwerken. Elk hoofdstuk wordt bijgestaan door persoonlijk aanraders en handige weetjes. Zo zijn sommige zones in bepaalde tijden van het jaar gesloten en zijn honden bijvoorbeeld ook niet overal welkom. Handig om te weten voordat je eropuit gaat! Dit alles wordt gesierd door prachtige foto's die (voor het grootste gedeelte) door de ex-blogger zelf zijn gemaakt. Telkens nadat er een aantal gebieden zijn besproken, stuit je op een groene pagina die je voorziet van algemene informatie die betrekking hebben tot een wandeling.

Wandellust is een prachtig boek en een aanwinst voor de liefhebber. De overmaat aan persoonlijke informatie heeft echter tot gevolg dat Schultz meer in de belangstelling staat dan de besproken gebieden. Een meer gebalanceerde verdeling had het boek een meer professionele glans gegeven. Toch smaakt dit boek naar meer en heeft dit belangstelling voor een volgend boek tot stand gebracht. Wandellust weet te inspireren en stimuleert om nog tijdens het lezen de wandelschoenen aan te trekken en een blokje om te gaan.

Recensie: Wandellust - Cynthia Schultz

Wandellust

1  2  3  4  5

In Wandellust laat lifestyleblogger Cynthia Schultz zien hoe leuk wandelen kan zijn. Laat je door dit mooie boek inspireren om te gaan wandelen!

In haar boek Wandellust laat lifestyleblogger Cynthia Schultz je zien hoe leuk wandelen is. Wandellust is een heerlijk inspiratieboek vol prachtige wandelplekken. Denk je bij wandelen aan wandelschoenen, windjacks en stokken? Er is meer! Wandelen is óók heerlijk als je er geen sport van maakt. Het is eenvoudig, je hebt er weinig voor nodig en het kan overal. Je hoofd waait leeg en lopen is goed voor lijf en brein. Wandelen is makkelijk te integreren in je dagelijkse leven, en hoe heerlijk is het om Nederland te voet te ontdekken? Krijg jij al #wandellust?