Oogst - Sien Volders RECENSIE

Recensie: Oogst - Sien Volders

In Oogst reizen de Roemeense Alina en haar elfjarige zoon Lucian af naar Sicilië om daar te gaan werken. Het geld is thuis hard nodig, nadat de eigen winkel van haar ouders failliet is gegaan. Maar eenmaal aangekomen bij de tomatenplantage blijkt alles anders te zijn dan ze van tevoren is verteld. Het werk is zwaar en de woonomstandigheden zijn verschrikkelijk. Terwijl Alina zich door het werk ploetert en haar verwachtingen blijft bijstellen, sluit Lucian vriendschap met twee jongens met beide een andere achtergrond.

Oogst van Sien Volders was genomineerd voor de Libris Literatuur Prijs 2021, het boek stond op de longlist voor de prijs voor de beste oorspronkelijk Nederlandstalige literaire roman van het afgelopen kalenderjaar. Het is ook een mooi geschreven boek dat gaat over veerkracht en vriendschap, met een meeslepend onderwerp.

Sien Volders heeft het boek geschreven vanuit het perspectief van Alina en Lucian. De hoofdstukken vanuit Alina zijn droevig, serieus en somber. Alina probeert er het beste van te maken, terwijl er ondertussen allerlei verschrikkelijke dingen gebeuren. Ze probeert dit voor Lucian te verbergen, zodat hij een zo normaal mogelijk leven kan leiden. Lucian heeft een kinderlijke kijk op de wereld, waardoor die hoofdstukken vooral nieuwsgierig en onschuldig overkomen. Het is mooi om te zien hoe Lucian met de grote verandering in zijn leven omgaat en dat er een vriendschap ontstaat tussen drie jongens die allemaal een andere afkomst hebben en niet dezelfde taal spreken. De afwisseling tussen deze perspectieven is door de verschillende tonen heel fijn, daardoor wordt het boek iets minder zwaar, maar voel je wel mee met de personages.

De schrijfstijl is wat stroef, doordat er bijna geen dialogen in Oogst voorkomen. Hierdoor mist er interactie tussen de personages. In het begin moeten Alina en Lucian de taal nog leren, maar ook naarmate ze het beter gaan begrijpen zijn de dialogen minimaal aanwezig. De korte hoofdstukken en dat het boek in meerdere delen is opgebouwd zorgen er wel voor dat het boek wat vlotter leest.

Oogst is een roman over doorzettingsvermogen, vriendschap en loyaliteit. Door het hele boek heen vraag je je als lezer af hoe het boek gaat eindigen, komt het goed met Alina en Lucian? Uiteindelijk laat het einde je beduusd achter op een positieve manier en is het einde zeker een passende afsluiter van het boek!

Recensie: Oogst - Sien Volders

Oogst

1  2  3  4  5

Aangrijpende roman over moderne slavernij op Sicilië

Hoe ver gaat een moeder om haar kind een beter leven te bieden? En hoe sterk is een jongensvriendschap?

De Roemeense Alina reist met haar elfjarige zoon Lucian naar Sicilië om daar het geld te verdienen dat thuis hard nodig is. Terwijl Alina tijdens het zware werk op een tomatenplantage haar hoop en verwachtingen voortdurend moet bijstellen, ontmoet Lucian twee jongens van zijn leeftijd, met heel verschillende achtergronden. Gedurende het jaar waarin ze bevriend zijn, vechten de drie jongens met elkaar, voor elkaar en tegen de wereld. Tot die hen inhaalt. Oogst is een schrijnend verhaal over veerkracht en vriendschap, en over de strijd om een waardig bestaan aan de onderkant van Europa.

• Schermtijd - Linda van Rijn

• Monsterjager - Rob Geukens

• Thin Air - Kellie M. Parker