Scenario - Thomas Acda RECENSIE

Recensie: Scenario - Thomas Acda

Oscar, geboren en getogen in Nederland, woont al jaren in New York als hij besluit om een opleiding scenarioschrijven te volgen. Daar ontmoet hij Sam, een acteur die ook uit Nederland afkomstig is. Al snel sluiten de twee vriendschap, tot Sam zelf bij hem intrekt. Op een dag wordt er bij hen een brief afgeleverd.... Een afpersingsbrief die bedoeld is voor de buurman. Meteen zien ze een geweldige film voor zich ontstaan die ze kunnen gebruiken in hun taak bij de cursus scenarioschrijven en ze besluiten om de afpersing zelf in handen te nemen. Maar wie is de originele afperser? En is het wel een goed idee om dat te doen?

Thomas Acda is een bekende Nederlander die we vooral kennen als deel van Acda en de Munnik, maar ook als acteur en regisseur staat hij bekend bij het publiek. Hij is ook auteur en met Scenario schreef hij zijn tweede boek. Thomas Acda is zelf erg geïnteresseerd in New York en het mag geen verrassing zijn dat scenarioschrijven ook dicht bij zijn interesses ligt. Al vanaf de start weet je dat Scenario een boek is dat nauw aan het hart van de auteur ligt.

De schrijfstijl van Thomas Acda had echter nog heel wat redactiewerk nodig. Het verhaal maakt heel wat overbodige sprongen en het zit boordevol onnodige weetjes die niets met het verhaal te maken hebben. Enkele weetjes kunnen leuk zijn, maar het was te veel. De sprongen die gemaakt worden in het verhaal zorgen ervoor dat je als lezer niet altijd goed kan volgen. Na een grondige redactie zou het boek heel wat compacter kunnen zijn en ook veel makkelijker leesbaar!

Bovendien voelde ik de relatie tussen Oscar en Sam niet. Omdat Tomas Acda zoveel energie steekt in het beschrijven van New York, het scenarioschrijven en de weetjes, blijft er geen ruimte meer over om de relatie tussen de twee hoofdpersonages te beschrijven. Ze voelen vlak en het blijft voor de lezer onduidelijk waarom die twee zo goed met elkaar kunnen opschieten, waarop hun vriendschap is gebaseerd. Dat was héél jammer!

Het verhaal an sich is goed bedacht. Het was een interessant idee om Oscar en Sam de afpersing te laten overnemen en zo een verhaal te ontwikkelen. Toch miste ik ook daar iets. Oscar en Sam gaan heel onprofessioneel om met de afpersing, gedrag dat je zou verwachten van tieners terwijl ze beiden toch al enkele jaren volwassen zijn. Aan het einde werd het verhaal ook erg onrealistisch. Tot een bepaald punt kon je zeggen: dit zou eventueel nog kunnen. Aan het einde kan je dat dus helemaal niet meer zeggen. Die switch aan het einde maakt dat je als lezer met een onbestemd gevoel achterblijft.

Scenario van Thomas Acda is een verhaal met heel wat potentieel, maar het kan helaas niet overtuigen. De schrijfstijl is rommelig, het verhaal onrealistisch en de personages vlak.

Recensie: Scenario - Thomas Acda

Scenario

Thomas Acda

29 oktober 2020

ISBN 9789048835829
    Uitgever Lebowski
    224 pagina's

Lebowski

1  2  3  4  5

De buurman van twee filmmakers wordt afgeperst: perfect verhaal voor hun nieuwe script

Singer-songwriter Oscar heeft Nederland achter zich gelaten om in New York een cursus scenarioschrijven te gaan volgen bij de vermaarde docent Seth Michael Donsky. Wanneer hij daar de flamboyante acteur Sam ontmoet, besluiten ze een appartement te delen. Per toeval ontdekken ze dat hun buurman 'Disco' afgeperst wordt, wat in eerste instantie een geweldig verhaal voor hun script lijkt op te leveren, maar hoe meer ze de afpersing naar hun hand proberen te zetten, hoe sneller de problemen zich opstapelen. Tot er geen weg meer terug is.