Het Perenlied - Joost Oomen RECENSIE

Recensie: Het Perenlied - Joost Oomen

Het Perenlied van Joost Oomen vertelt het verhaal van de Bietenkoningin, een meisje geboren uit drie bieten. Ze wordt verliefd op Gabriel en samen beginnen ze een protestactie tegen Disney World. Als de protestactie mislukt gaat de Bietenkoningin in New York op zoek naar haar vader, die daar zelf op zoek is gegaan naar zijn grote liefde, een collega die overleed tijdens de aanslagen op het World Trade Center.

Het Perenlied is hartverwarmend, surrealistisch als een droom en tegelijkertijd ook realistisch en verdrietig doordat de liefde van de vader van de Bietenkoningin omgekomen is met 9/11. Het boek is gevuld met verwijzingen naar fruit en groente, waarbij bietensoep het prominentst aanwezig is. Ook staat het boek vol met verwijzingen naar Disney, zowel positief als negatief. Er wordt aandacht besteed aan de negatieve karaktertrekken van Walt Disney en hoe hij met zijn personeel omging, maar tegelijkertijd komt ook de vertederende 'Ik ben een wolkje'-scène uit Winnie de Poeh geregeld terug. Gehypnotiseerd door het unieke karakter van Het Perenlied blijf je als lezer geboeid, al laten de verhaallijn en de personages nogal wat te wensen over.

Allereerst is de plot in Het Perenlied erg vaag. In deel 1 heeft het boek nog een duidelijke richting: de Bietenkoningin wordt verliefd op Gabriel en ze spannen een protest aan tegen Disney World. Het boek lijkt een beetje een dromerig liefdesverhaal te worden met rake kritieken aan het adres van The Walt Disney Company. Maar al snel neemt het verhaal een heel andere wending, al vrij vroeg in het boek mislukt de protestactie, de Bietenkoningin vertrekt naar New York om haar vader te zoeken en over Gabriel leest de lezer nog maar heel af en toe wat in korte hoofdstukken die lijken op koortsachtige hallucinaties. Vanaf deel 2 gaat Het perenlied qua verhaallijn achteruit.

Tegelijkertijd worden er vanaf dat moment ook meer personages geïntroduceerd, waar de lezer eigenlijk te weinig informatie over krijgt, zoals Prinses Kortweg Helen, een Russische vrouw die door veel zilverinname een paarse huidskleur heeft, net als de Bietenkoningin. Daarnaast zijn de personages in Het Perenlied diepzinnig en tegelijkertijd oppervlakkig. Aan de ene kant hebben ze allemaal hun eigenaardigheden en doen ze diepzinnige poëtische uitspraken, maar de lezer leert de personages niet goed genoeg kennen om echt verbonden met ze te raken. Doordat zowel de verhaallijn als de personages niet helemaal voldoen aan de verwachting van de lezer, kan het voor sommigen lastig zijn om door te blijven lezen.

Toch heeft Het Perenlied iets hypnotiserends waardoor je blijft lezen. De schrijfstijl van Oomen zorgt ervoor dat het lijkt alsof je naar een film aan het kijken bent. Om in Disneysferen te blijven: Het Perenlied is net zo surreëel als de tekenfilm Alice in Wonderland. Je weet niet precies wat er aan het gebeuren is, maar toch blijf je kijken.

Als laatste weet Joost Oomen liefde wel heel mooi weer te geven in Het Perenlied. Dat geldt voor de relatie van Gabriel en de Bietenkoningin, maar helemaal voor het liefdesverhaal van de vader van de Bietenkoningin en zijn collega Chad Westwick. Door flashbacks wordt de lezer meegenomen naar de beginmomenten van hun vertederende relatie, waar op gruwelijke wijze een einde aan wordt gemaakt wanneer Chad omkomt bij de aanslagen op 9/11. De vader van de Bietenkoningin doet er vanaf dat moment alles aan om Chad te zoeken, wat het verhaal ook een beetje treurig maakt, ondanks dat de achterflap van Het perenlied zegt dat het een vrolijk boek is.

Kortom, Het Perenlied van Joost Oomen is een vreemd, uniek, surreëel, maar ook hartverwarmend boek over het leven van de Bietenkoningin. De vele verwijzingen naar fruit, groente en Disney zijn een leuke aanvulling. Helaas laten de verhaallijn en de personages heel wat te wensen over en dat is jammer. Toch heeft het boek iets hypnotiserends waardoor je als lezer wel wil blijven lezen. Daarnaast weer Oomen de liefdesverhalen van Gabriel en de Bietenkoningin en van de vader van de Bietenkoningin en Chad Westwick heel mooi weer te geven. Het Perenlied is geen boek voor iedereen, maar lezers die houden van het vreemde, het abstracte, het surreële, zouden wel eens in staat kunnen zijn om het perenlied te kunnen horen rinkelen.

Recensie: Het Perenlied - Joost Oomen

Het perenlied

Joost Oomen

3 november 2020

ISBN 9789021419510
    Uitgever Querido
    256 pagina's

Querido

1  2  3  4  5

In Het Perenlied wordt Gabriel verliefd op de Bietenkoningin, een meisje geboren uit drie bieten. Samen beramen ze een protestactie tegen het pretpark waar ze werken. Wanneer hun actie mislukt, vertrekt de Bietenkoningin naar New York om haar vader te zoeken, die daar zelf op zoek is gegaan naar zijn grote liefde, een collega die omkwam tijdens de aanslagen op het World Trade Center.

Het Perenlied is een boek over de liefde. Het Perenlied is een vrolijk boek.