Swingers - Fleur van Groningen RECENSIE

Recensie: Swingers - Fleur van Groningen

Ella werkt voor een bedrijf dat kindertelevisie maakt. Echter, ze voelt zich absoluut niet op haar plek en droomt van een grootse carrière in de filmindustrie. Samen met haar partner Jan (die scenario's wil schrijven) smeedt ze een plan om het hart te winnen van een steenrijke producent, in de hoop zo een carrière te kunnen starten. Naïef als Ella is, raakt ze in de ban van deze producent die een tweede leven lijdt in de wereld van seksclubs. Hoe ver is zij, maar ook partner Jan en collega Roosje, bereid te gaan? Waar ligt de grens?

Het verhaal van Swingers is de debuutroman van de Vlaamse Fleur van Groningen. Zij is columniste, cartooniste en schrijfster. Alhoewel ze al meerdere boeken heeft geschreven, is dit haar eerste roman. En als debuut is het zeker een bijzonder boek. Het boek wordt omgeschreven als pikant en humoristisch, maar wees gewaarschuwd: "pikant" is absoluut een understatement.

Alhoewel het begin ontspannend en luchtig leest en het plot je aandacht vangt, wordt het boek naarmate het vordert meer extreem en losbandiger. De expliciete scenes in de seksclubs worden alsmaar groter en voeren langzaam maar meer de boventoon in het verhaal. Voor eenieder wie de wereld van swingers interessant vindt, zal zeker smullen van dit debuut van Fleur van Groningen. Echter, als dit niet je ding is, zal je een duidelijke afkeer voelen tegenover dit boek en word je er misschien zelfs onpasselijk van..

Ella is de hoofdpersoon in het verhaal. Echter, het verhaal is geschreven vanuit meerdere personages, namelijk ook nog Jan en collega Roosje. De meeste personages werken bij een bedrijf wat kindertelevisie maakt. Een interessante keuze, want het zorgt voor een sterk contrast in de verhaallijn. Enerzijds heb je de wereld van kindertelevisie met dierenpakken en kindermuziek, waarbij zelfs de schrijfstijl een tikkeltje kinderachtig werd. Anderzijds heb je de wereld van seks, drugs en macht, waarbij een kijkwijzer met waarschuwing voor een specifieke leeftijd geen overbodige luxe zou zijn.

In de loop van het boek nemen de seksscenes het plot over. Alhoewel de personages in Swingers behoorlijk aan hun trekken komen en er aan climaxen geen gebrek is, ontspoort het verhaal richting het einde volledig en eindigt Fleur haar debuut – absurd genoeg – in een anticlimax.

Swingers

1  2  3  4  5

Een pikante, humoristische zedenschets die de grenzen van ons geweten aftast

De jonge, ambitieuze actrice Ella werkt voor BamBam, een productiebedrijf dat kindertelevisie maakt. Tijdens filmopnames raakt ze in de ban van de steenrijke producent Dorian die haar meesleept in de wereld van seksclubs. Een plek waar ook Roosje, boekhoudster bij BamBam, sinds haar scheiding haar fantasieën verkent. Tegelijkertijd koestert Ella's vriend Jan heimelijke gevoelens voor zijn bazin, de spirituele tv-kok Lakshmi, en droomt van een carrière als scenarioschrijver. Terwijl Ella en Jan verblind raken in hun drang naar succes, zoekt Roosje noodgedwongen de grenzen van haar geweten op.