De bibliotheek van Parijs - Janet Skeslien-Charles RECENSIE

Recensie: De bibliotheek van Parijs - Janet Skeslien-Charles

De ambitieuze Odile Souchet is net begonnen aan haar droombaan bij de Amerikaanse bibliotheek van Parijs, wanneer de nazi's de stad bezetten. Alles verandert. De bibliotheek blijft open, maar Joodse bezoekers zijn niet meer welkom. Odile en haar collega's zetten hun leven op het spel om de boeken toch bij de Joodse abonnees te brengen. Maar heeft Odile ook de moed om de juiste keuzes te maken wanneer ze erachter komt dat haar vader nauw betrokken is bij het handhaven van het naziregime?

Het verhaal van De bibliotheek van Parijs bestaat uit twee verhaallijnen, Parijs in de Tweede Wereldoorlog en Montana in de jaren '80. Wanneer Lily op school de opdracht krijgt om een opstel te schrijven, besluit ze hiervoor haar buurvrouw Odile te interviewen. Niemand in de buurt kent haar eigenlijk goed en Lily wil erachter komen wie Odile nu eigenlijk is.

In het eerste gedeelte van het boek, maak je vooral kennis met de hoofdpersonen, de bibliotheek, de medewerkers en de leden van de bibliotheek. Dit maakt af en toe dat het verhaal een beetje traag op gang komt. Door de hoofdstukken die zich afspelen in de Tweede Wereldoorlog, leer je Odile als lezer steeds beter kennen. Je krijgt al puzzelstukjes die Lily nog niet gekregen heeft. Toch duurt het een poos voor je erachter komt waarom Odile is vertrokken uit Frankrijk. Tijdens het lezen van het boek ben je niet alleen benieuwd hoe het met Odile in Parijs afloopt, maar ook hoe het tussen Lily en Odile verdergaat. Dit maakt dan ook dat je steeds doorleest.

Janet Skeslien-Charles heeft van Odile en Lily realistische personages gemaakt. Door haar mooie manier van schrijven, laat ze de hoofdpersonen helemaal tot leven komen en maakt dat je alles (zelfs de bibliotheek) helemaal voor je ziet. Je leert Odile en Lily goed kennen, wat maakt dat je met hun meeleeft. Ook laat Janet op een mooie manier zien wat de oorlog met mensen doet en hoe mensen hierdoor veranderd zijn.

De bibliotheek van Parijs is niet alleen een ode aan boeken, maar ook aan bibliotheken en de bibliotheekboeken. Het belang van boeken en de troost die boeken en hun verhalen kunnen bieden, komt op een mooie, subtiele manier naar voren in dit boek. Ook belicht dit boek een kant van de oorlog, waar nog weinig of geschreven is. Een aanrader!

De bibliotheek van Parijs

1  2  3  4  5
    (2 stemmen)

De bibliotheek van Parijs van Janet Skeslien Charles is een onvergetelijk verhaal over familie, vriendschap, liefde en de verbindende kracht van literatuur.

Parijs 1939: De ambitieuze Odile Souchet is net begonnen aan haar droombaan bij de Amerikaanse bibliotheek in Parijs. Wanneer de nazi’s de lichtstad bezetten verandert alles van de ene op de andere dag. De bibliotheek blijft open, maar de Joodse bezoekers zijn niet meer welkom. Odile en haar collega’s riskeren hun leven door hun Joodse abonnees zelf de boeken te brengen. Maar wanneer Odile ontdekt dat haar vader, een politieman, nauw betrokken is bij het handhaven van het naziregime, raakt zij in een groot persoonlijk conflict. Heeft zij de moed om de juiste keuzes maken?