Een zoon van - Roelof ten Napel RECENSIE

Recensie: Een zoon van - Roelof ten Napel

Een zoon van gaat over Wolff Koster, een jonge veelbelovende dichter en schrijver en hoe hij zijn plek in het leven probeert te vinden. Daarin maakt hij nieuwe vriendschappen, vindt de liefde maar moet ook de confrontatie aangaan met zijn ouders en zijn verleden.

Het verhaal van Een zoon van en de moeite die adolescenten kunnen hebben hun plaats in het leven te vinden is niet per se heel origineel. Het is ook zeker niet het eerste verhaal over een jonge man die worstelt met zijn geloof of zijn ouders en het loskomen daarvan. Maar de manier waarop Een zoon van de lezer raakt is wel origineel. Op de een of andere manier gaat Een zoon van je onder je huid zitten en blijft het verhaal lange tijd in je hoofd zitten, zelfs na de laatste bladzijde. Dat is de grootste kracht van dit boek en meteen de belangrijkste reden waarom Een zoon van een echte aanrader is.

De schrijfstijl van Roelof ten Napel is erg aangenaam en leest gemakkelijk weg. Tegelijkertijd is zijn woordkeuze en manier van schrijven soms bijna woordkunst te noemen. De keuze om midden in het verhaal weer terug te gaan tellen in hoofdstukken en ook terug te gaan in de tijd is in eerste instantie even verwarrend voor de lezer. Maar tegelijkertijd kun je ook geen andere beter passende manier bedenken bij dit verhaal. Door zijn keuze om het verhaal grotendeels vanuit het perspectief van hoofdpersoon Wolff te vertellen kun je je goed in hem inleven. Zo goed zelfs dat je zijn verdriet en melancholie bijna kunt voelen. Bijna elke adolescent maakt een vergelijkbare fase in zijn leven door en door de manier waarop dit in Een zoon van wordt verteld zullen velen zich hierin kunnen herkennen.

Het gedicht dat Wolff aan het einde van het verhaal achterlaat voor zijn geliefde maakt erg nieuwsgierig naar de andere gedichten van schrijver Roelof ten Napel. Net zoals Een zoon van nieuwsgierig maakt naar zijn andere boeken. Hij werd door het NRC Handelsblad één van de grootste jonge schrijvers van het moment genoemd en dat kan alleen maar beaamd worden na het lezen van Een zoon van. Samengevat is Een zoon van een boek dat iedere literatuurliefhebber gelezen moet hebben, sterker nog in zijn of haar boekenkast moet hebben staan om te lezen en regelmatig te herlezen.

Een zoon van

1  2  3  4  5

Nadat Wolff op kamers gaat, wordt hij geconfronteerd met een onbekende, vreemde eenzaamheid. Hij volgt colleges en leest boeken, meer niet. Maar langzaamaan dwingen nieuwe vriendschappen hem de onderhuidse spanningen tussen zijn afkomst, opvattingen en verlangens onder ogen te komen. Als hij op een avond een jongen ontmoet en verliefd wordt, nadert het moment waarop hij zijn vader een paar harde, heldere vragen moet stellen - als het daarvoor niet al te laat is.

Een zoon van is een enerverende roman over een vraag die ons allemaal aangaat: wat betekent het een enkel mens te zijn?