Vijandelijk contact - Mike Maden RECENSIE

Recensie: Vijandelijk contact - Mike Maden

Vijandelijk contact is een nieuw boek in de serie rond Jack Ryan jr. die president is van de Verenigde Staten. Denk hierbij vooral aan veel actie, ontzettend veel personages en complotten.

Het personage Jack Ryan werd oorspronkelijk gecreëerd door Tom Clancy. Zijn naam staat dan ook nog steeds in het groot vermeld op de boeken over Ryan. Na de dood van de auteur werd echter besloten om de serie toch verder te laten gaan en kropen enkele andere auteurs in de pen om te vertellen over de avonturen van Jack Ryan. In Vijandelijk contact was het de beurt aan Mike Maden om een spannend nieuw avontuur neer te schrijven. Dit maakt de serie wel apart en uiteraard zal de schrijfstijl van de ene auteur de lezer al meer bevallen dan de andere.

Het boek start met een uitgebreide lijst met de belangrijkste personages. Dit geeft onmiddellijk al een beeld van wat er in het verhaal zal volgen. Namelijk een hele hoop gebeurtenissen en een rits aan personages. Handig dat Mike Maden deze lijst vooraan in het boek voorzag, zo kan je steeds even terugbladeren wanneer je de draad kwijt bent.

De hoofdstukken in Vijandelijk contact zijn kort en spelen zich afwisselend af op een andere plaats. Hierdoor wordt aan het begin heel veel informatie meegegeven en duurt het even tot je echt in het verhaal zit en de spanning begint. Mike Maden maakt ook graag gebruik van veel dialoog en schreef grote stukken van het verhaal vooral uit in conversaties. Dit maakt het niet altijd even makkelijk om het verhaal te volgen en je hebt soms al je aandacht nodig om door deze gesprekken te komen.

Zoals de cover en flaptekst al doen vermoeden – "race tegen de klok" – staat Vijandelijk contact vol met spannende scènes en vooral veel actie. Dit is een boek voor wie houdt van complotten en gewelddadige gebeurtenissen. Geloofwaardig is het niet altijd maar er gebeurt dan ook ontzettend veel.

In het begin van het verhaal maken we kennis met een vriend van Jack Ryan die dodelijk ziek is en een laatste wens uitspreekt naar de president toe. Al is dit gebeuren best aangrijpend, toch werd het vrij oppervlakkig neergeschreven. Er wordt in dit boek een zekere emotionele afstand gehouden waardoor het verhaal eerder afstandelijk blijft. Mike Maden greep in dit boek wel de kans om de lezer wat meer te vertellen over de beweegredenen van Jack en hoe hij juist in elkaar zit. Wanneer je al fan was van de reeks kan dit boek dan ook zeker wat extra informatie geven. Lees je dit als losstaande thriller dan kan het verhaal aanvoelen als te weinig uitgewerkt.

Vijandelijk contact is een boek vol actie en geweld, vooral geschreven voor de fans van de serie van president Jack Ryan. Zowel de uitwerking als de uitdieping van de personages zijn vrij gemiddeld en maken dit boek dat ook geen bijzondere thriller.

Jack Ryan - Tom Clancy Vijandelijk contact

1  2  3  4  5

Jack Ryan, president van de Verenigde Staten, heeft verregaande plannen om de verdediging van de oostgrens van Europa te versterken. Plotseling wordt hij echter, om onverklaarbare redenen, gedwarsboomd. Maar door wie precies? En waarom? In een poging om meer te weten te komen over de vijand wordt Ryans zoon Jack jr. door de Campus naar Polen gestuurd. Wat hij daar niet verwacht te ontdekken, is een wereldwijde samenzwering. Een complot dat terugleidt naar… Washington D.C.

Jack jr. moet tot het uiterste gaan om achter de waarheid te komen. Daarbij komt hij tegenover een vijand te staan die maar op één ding uit is: vijandelijk contact.