The Power Notebooks - Katie Roiphe RECENSIE

Recensie: The Power Notebooks - Katie Roiphe

Gedurende een woelige periode in haar leven maakte auteur Katie Roiphe regelmatig aantekeningen in een dagboek. Ze stond er vroeg voor op en noteerde gedachtesprongen, onverklaarde obsessies, passages uit boeken die ze aan het lezen was, fragmenten uit dagboeken van vroeger... 'De manier waarop ik in het leven stond, werkte niet meer', schrijft ze er zelf over. De aantekeningen in haar dagboeken voelen voor haar als de puzzelstukjes van een puzzel, waarvan ze later misschien het patroon zal ontdekken, zodat ze het grote geheel kan gaan zien.

Die dagboekaantekeningen zijn gebundeld tot The Power Notebooks, met als ondertitel: Aantekeningen over sterke vrouwen. Roiphe beschrijft haar relaties, echtscheiding, moederschap en werkende leven als auteur en docent. Wat vindt ze ervan dat de man met wie ze een relatie heeft, ook het bed deelt met andere vrouwen? Waarom brengt zij haar kind naar school op plateauhakken (met een valpartij en geschaafde knieën tot gevolg), terwijl andere moeders op het schoolplein degelijke Birkenstocks dragen? Vraagstukken, van kleine details tot de grotere kwesties in het leven, die voor veel vrouwen in meer of mindere mate herkenbaar zullen zijn.

Behalve zichzelf onderzoekt Roiphe ook de levens en liefdes van beroemde schrijvers als Sylvia Plath en Simone de Beauvoir. Ze benoemt als overkoepelend thema: vrouwen die in het openbaar sterk zijn, maar binnenshuis zwak. Waarom onderdrukken vrouwen toch keer op keer hun eigen stem? De vraag heeft in de promotie van The Power Notebooks een prominente plek, maar legt ook meteen een zwakte van dit boek bloot. Want zo diepgaand duikt Roiphe niet in haar onderwerp. De bundeling van dagboekaantekeningen is precies dat wat het zegt te zijn: een verzameling van losse gedachten, verzameld per thema, maar feitelijk zonder kop of staart.

Wat niet betekent dat die gedachten niet prikkelend zijn. Roiphe is een naam in Amerikaanse literaire kringen, met fans én tegenstanders, zo blijkt uit het voorwoord van Niña Weijers. Ze heeft naam gemaakt met sterke standpunten, en met dat in het achterhoofd is het interessant dat juist zij nu onderzoekt hoe het leven haar ideeën beïnvloedt en verandert. Maar in Nederland, waar haar naam de meeste mensen weinig zal zeggen (net als het werk van veel van de sterke vrouwen aan wie ze refereert, overigens) vindt dat onderzoek op die manier weinig weerklank, een context-biedende inleiding van een literair talent van eigen bodem ten spijt.

Blijft over dat The Power Notebooks wél herkenbaar is als onderzoek naar vrouwelijkheid in de moderne (westerse) maatschappij. De dagboekaantekeningen zijn zoals gezegd per thema of ervaring samengebracht in korte hoofdstukken, die makkelijk weglezen en soms ook aan het denken zetten. Roiphe heeft een prettige open schrijfstijl, wat deels ook zal komen doordat dit notities zijn die in eerste instantie niet bedoeld waren voor publiek. Nergens gaat ze ongemakkelijkheden uit de weg en ze laat haar lezers toe in ieder aspect van haar leven, hoe persoonlijk ook.

The Power Notebooks is daarom vooral geschikt om af en toe iets uit te lezen, en dan weer weg te leggen om het even te laten bezinken. Dit boek prikkelt op zo'n manier dat je bijna zelf je pen zou willen oppakken om de dialoog aan te gaan met haar aantekeningen. Want de grote vraag beantwoordt Roiphe misschien niet, haar aantekeningen laten wel iets zien van de uitdagingen waar vrouwen in het dagelijks leven tegenaanlopen. Hoe we allerlei ballen hoog proberen te houden, zelfs als we daarmee aan onszelf voorbij gaan. En daar het gesprek samen over te voeren, is de enige manier om onszelf staande te houden.

The Power Notebooks

1  2  3  4  5

Verteld als een reeks dagboekaantekeningen, weeft Roiphe haar vaak beladen persoonlijke ervaringen met een echtscheiding, alleenstaand moederschap en relaties, met inzichten in de levens en liefdes van beroemde schrijvers zoals Sylvia Plath en Simone de Beauvoir. Ze ontleedt de manier waarop zij en andere sterke vrouwen keer op keer hun eigen stem hebben onderdrukt, en ze onderzoekt de lastige en ongemakkelijke vraag waarom.

In deze losse overpeinzingen en aantekeningen duikt Roiphe in verraderlijke, grotendeels onuitgesproken, tegenstellingen van de hedendaagse vrouwelijkheid, waar weinig schrijvers durven te gaan.