De verboden belofte - Lorna Cook RECENSIE

Recensie: De verboden belofte - Lorna Cook

In 1940 stort er een Spitfire neer in het meer bij Invermoray House en Constance is de enige die het ziet gebeuren. Ze redt de piloot en belooft hem verborgen te houden.

In 2020 neemt Kate een baan aan op Invermoray House. Ze gaat helpen om het vervallen landgoed om te toveren tot een luxe B&B, wat niet zonder problemen gaat. Als ze een familiebijbel vind waarin Constance’s naam is doorgestreept, is haar nieuwsgierigheid gewekt.

De verboden belofte van Lorna Cook speelt zich af in verschillende periodes: in het verleden lees je over Constance, de dochter van de eigenaren van Invermoray House, en in het heden over Kate, die is ingehuurd om Invermoray House op de kaart te zetten als luxe B&B. Dat zowel tijd als perspectief wisselt wordt nergens verwarrend doordat de plaats en datum telkens duidelijk zijn aangegeven.

Bovendien verschillen Constance en Kate ook heel erg van karakter. Waar Kate een gedreven en harde werker is, komt Constance veel jeugdiger over. Ze is spontaan en wil meer uit het leven halen. Ze neemt de lezer makkelijk voor zich in met haar manier van doen en haar verhaal. Naast Constance en Kate zijn er meer belangrijke personages, zoals Constance’s broer Douglas en de piloot die zij redt, en Kate’s werkgever Liz en diens zoon James. De meeste personages zijn prettig geschreven, maar James begint als een behoorlijk onbeschoft persoon en het duurt even voor je hem en zijn redenen beter leert kennen.

De verboden belofte leest fijn weg. Elke keer als het perspectief wisselt wordt een hoofdstuk afgesloten met iets dat je als lezer nieuwsgierig maakt en aan het lezen houdt. Desondanks kabbelt het boek in het begin rustig voort en Kates zoektocht naar wat er met Constance is gebeurd neemt niet gelijk een grote plek in, ondanks de kleine dingetjes die Kate door het verhaal heen tegen komt. Maar De verboden belofte voert subtiel de spanning op en hoewel het verhaal in eerste instantie wat voorspelbaar lijkt, weet het de lezer te verrassen met een bijzondere twist die alles op scherp zet.

De verboden belofte van Lorna Cook leest prettig weg. Het boek lijkt in eerste instantie misschien wat voorspelbaar, maar houdt je toch makkelijk aan het lezen en loopt bovendien uit op een verrassende plottwist, die je niet of anders pas op het laatste moment aan ziet komen. Daarom geef ik De verboden belofte van Lorna Cook 4 hartjes.

De verboden belofte

Lorna Cook

1 februari 2021

ISBN 9789400510982
    Uitgever A.W. Bruna
    480 pagina's

A.W. Bruna

1  2  3  4  5
    (2 stemmen)

De Highlands in Schotland, 1940. Hier zal een belofte het lot veranderen van twee vrouwen die tientallen jaren na elkaar leven…

Schotland, 1940. Terwijl de oorlog woedt in Europa, is Invermoray House een vredige plek – tot de avond van Constance McLay’s eenentwintigste verjaardag. Wanneer zij als enige een Spitfire ziet neerstorten in het meer, zweert ze na zijn redding om de piloot verborgen te houden. Constance wordt verscheurd door de loyaliteit aan haar familie en een belofte die haar duur kan komen te staan.

Schotland, 2020. Kate vertrekt naar de Highlands om Invermoray om te toveren tot een luxe B&B. Eenmaal daar ontdekt ze dat het landgoed meer problemen heeft dan haar was verteld. Als Kate erachter komt dat het huis ook een duistere geschiedenis kent, met de naam van Constance doorgestreept in alle documenten, besluit ze dat ze in elk geval niet weg kan totdat het mysterie is opgelost…