Overlevingslied - Paul Tremblay RECENSIE

Recensie: Overlevingslied - Paul Tremblay

In het Overlevingslied geschreven door Paul Tremblay worden we meteen in het diepe gegooid door mee te maken hoe de zwangere Nathalie en Paul uit elkaar worden gescheurd door een aanval van een besmette man met het nieuwe rabiësvirus. Nathalie weet te ontsnappen, maar niet zonder kleerscheuren. Ze is gebeten door de besmette man en daardoor loopt ze het risico ook besmet te zijn geraakt. Nathalie vlucht naar dokter en goede vriendin Ramola. Samen proberen ze het ziekenhuis te bereiken, waar ook andere patiënten voor hun leven vechten. Doordat Nathalie moet worden overgeplaatst door haar zwangerschap proberen ze in een rit vol hindernissen een ander ziekenhuis te bereiken om Nathalie en het leven van haar baby's te kunnen redden.

Door de manier waarop het verhaal wordt geïntroduceerd kun je het boek vanaf begin af aan al niet meer wegleggen. Het eerste hoofdstuk begint met hoofdpersonage Nathalie die je gaandeweg het hoofdstuk goed leert kennen, met haar humoristische karakter, cynische uitspraken, onzekerheden, vloekende taalgebruik, maar een heel groot hart. Van het andere hoofdpersonage, Ramola, wordt in de eerste pagina's van het tweede hoofdstuk al een heel duidelijk en breed beeld geschetst. De situatie waarin het verhaal zich afspeelt wordt niet meteen duidelijk, maar je weet meteen dat er iets aan de hand is. Gaandeweg het eerste hoofdstuk krijg je hier grip op en in het tweede hoofdstuk wordt duidelijk om welk virus het gaat. Doordat de situatie die geschetst wordt treffend en realistisch is, sluit het verhaal heel erg aan op wat er op dit moment met ons gebeurd in een tijdperk waarin het coronavirus heeft toegeslagen. Dit verhaal brengt ons terug naar februari 2020, waarin je dacht dat je ook in een nachtmerrie beland was met nieuwsbeelden van mensen op de intensive care, doden, lijden en verdriet. De lockdown, het thuis blijven in een "donker huis", eenzaamheid en het angstige onbekende van het gemuteerde virus in dit boek hebben enorme gelijkenissen met de gevolgen van de corona(maatregelen). Als lezer kun je je daarom erg goed verplaatsen in de karakters en de hectiek van de momenten die in het boek worden beschreven.

Dat je Overlevingslied niet kun wegleggen heeft naast gelijkenissen met de actualiteit ook te maken met de meeslepende schrijfstijl. De tekst is vlot geschreven door Tremblay en de gedachtes en dialogen zijn realistisch en volgen zich in een rap tempo op. Dit zorgt ervoor dat je als lezer echt wordt meegenomen wordt in de plaats en het moment. Je wordt door de raadselachtige zinnen meegenomen in de gehaaste, angstaanjagende en chaotische sfeer. Het verhaal blijft van begin tot einde enorm spannend en verzwakt geen moment.

Net als Nathalie en Ramola ga je in Overlevingslied mee in een chaotische, stressvolle, angstaanjagende en spannende rit waarin je als lezer niet kan stoppen met lezen om de afloop zo snel mogelijk te lezen. Spannend, meeslepend en onvoorspelbaar schotelt Tremblay ons een verhaal voor waarin we het gevoel krijgen dat we dicht bij onze realiteit staan. Een boek die door de huidige situatie verschillend zal worden ontvangen, omdat het ons niet laat ontsnappen uit de realiteit, maar ons met de neus op de feiten drukt in deze geweldige thriller.

Overlevingslied

1  2  3  4  5

In de huiveringwekkende thriller Overlevingslied toont Paul Tremblay, de favoriete schrijver van Stephen King, zijn meesterlijke vertelkunst.

Overlevingslied is een griezelig horrorverhaal van Paul Tremblay, een van de favoriete schrijvers van Stephen King en winnaar van de Bram Stoker award voor Superior Fiction in 2018.
    Massachusetts wordt geteisterd door een verraderlijk virus met de symptomen van hondsdolheid en dat wordt verspreid door speeksel. Maar in tegenstelling tot hondsdolheid, heeft deze ongekende ziekte een angstaanjagend korte incubatietijd van een uur. Besmette patiënten worden knettergek en ervaren een drang om zoveel mogelijk andere mensen te bijten en infecteren, vooraleer hen een onvermijdelijke dood wacht. De ziekenhuis zijn overvol, de hysterie is uitgebroken, mensen leven in quarantaine en een avondklok is ingesteld. En toch lijken de noodprotocollen van de regering te haperen.
    Dokter Ramola ''Rams'' Sherman, een zachtaardige kinderarts krijgt een hysterische oproep van haar hoogzwangere vriendin, Nathalie. Nathalie's man is vermoord, nadat hij venijnig aangevallen werd door een besmette buur. In een poging haar man te redden, werd ook Nathalie gebeten. Zullen Nathalie en Rams de huiveringwekkende, en soms dodelijke uitdagingen op hun pad overwinnen en zullen ze het leven van Nathalie en haar ongeboren kind kunnen redden?
    "Paul Tremblay scared the living hell out of me, and I'm pretty hard to scare." Stephen King