Een nieuw begin - Ellie Dean RECENSIE

Recensie: Een nieuw begin - Ellie Dean

Samen met haar broertje, Ernie, wordt de 16-jarige Sally wordt geëvacueerd naar de Engelse zuidkust. Ze komen uit Londen en zijn nooit verder dan deze stad geweest. Ernie is vanaf jonge leeftijd kreupel en heeft polio, waardoor alle zorg op Sally neerkomt. In hun nieuwe woonplaats, Cliffehaven, worden zij hartelijk ontvangen door Peggy, die zich gelijk vanaf het eerste moment opstelt als moederfiguur. Helaas hebben Sally en Ernie zelf nooit een moederfiguur gehad én zijn ze juist uit hun veilige Londen vertrokken vanwege moeder. Als moeder Florrie een bezoekje brengt aan hun nieuwe woonplaats Cliffehaven, waar Sally net haar nieuwe leven heeft opgebouwd, komt ze voor een lastige confrontatie met haar moeder te staan. Een nieuw begin is het eerste deel van een trilogie in de serie Een veilige haven.

De schrijfstijl van Ellie Dean is wat wennen: ze gebruikt veel lange zinnen met komma's. De woorden die ze gebruikt zijn vrij oubollig en van een hoger niveau. Dat zorgt ervoor dat je je aandacht goed bij Een nieuw begin moet houden. Als je vooral voor het slapen gaan smult van een heerlijk boek, dan val je mogelijk tijdens het lezen in slaap. Toch past haar manier van schrijven bij het verhaal en de tijd en plaats wanneer het zich afspeelt. Samen met de vele personages die je als lezer in één keer leert kennen, is dit in het begin van het boek nog wel wat veel. Maar hoe verder je in Een nieuw begin komt, hoe meer je went aan de schrijfstijl en weet je ondertussen wie welke personage is. Dit maakt het gelukkig een stuk makkelijker.

Ellie Dean neemt je letterlijk mee naar het begin van de Tweede wereldoorlog en vertelt gedetailleerd hoe de situatie toen was. Tijdens het lezen vertelt ze zo het verhaal dat je echt het gevoel hebt dat je je in 1939 bevindt. Dat maakt Een nieuw begin een sterk geheel wat ondersteund wordt met de vragen die Sally zichzelf stelt. Zo is het prachtig verteld hoe Sally zich zorgen maakt dat Ernie in bed heeft geplast en hoe vroeger haar moeder ontzettend boos werd als dit gebeurde. Ze maakt zich zorgen over de reactie Peggy die hen in huis heeft gehaald. Hoe zou zij reageren als ze erachter komt? Ze doet er dan ook alles aan om 'Ernies ongelukjes' zoveel mogelijk te verbergen. Haar personage, hoe krachtig ze is op 16-jarige leeftijd, is bijzonder goed uitgewerkt en je voelt direct empathie voor deze jonge vrouw.

Voor Een nieuw begin geldt: je wilt meer! Hoe loopt het af, wat is er gebeurd? Wat gebeurt er nog met de oorlog? Zo blijf je compleet verslaafd aan het verhaal en zie je de oorlog eens vanuit een ander perfectief: van een land dat zelf niet meedoet, maar toch met één been in een oorlogssituatie staat. En van de burger die ook nog eigen problemen heeft, met dreiging van de oorlog op de achtergrond. Mooie invalshoek!

Gelukkig hoef je niet lang te wachten op het tweede deel: in april 2021 verschijnt Ver van huis. Een nieuw begin is een fantastisch boek die net een andere kant van de oorlog belicht als die al in zoveel boeken is beschreven. De struggles van Sally zijn erg realistisch en waar in sommige boeken de oorlog zo wordt uitgelicht, gaat het hier echt om het leven wat ook nog tijdens de Tweede Wereldoorlog doorgaat: het gewone leven dat ook nog voldoende problemen met zich meebrengt.

Recensie: Een nieuw begin - Ellie Dean

Een veilige haven 1 - Een nieuw begin

1  2  3  4  5

Engeland, 1939. De 16-jarige Sally en haar kleine broertje Ernie worden geëvacueerd naar het platteland. Daar moeten ze een nieuw leven opbouwen terwijl om hen heen de oorlog woedt.

Engeland, 1939. Als de oorlog uitbreekt worden duizenden Londense kinderen op het platteland in veiligheid gebracht. De 16-jarige Sally en haar kleine broertje Ernie, die na zijn herstel van polio niet goed meer kan lopen, komen terecht in Cliffehaven, een kustplaatsje in het zuiden. Daar aangekomen wil niemand hen in huis nemen en dreigen ze van elkaar gescheiden te worden, of erger nog, teruggestuurd naar Londen. Tot de moederlijke Peggy Reilly hen onder haar hoede neemt. Sally en Ernie krijgen een kamer in haar pension en worden liefdevol opgenomen in Peggy's chaotische gezin.

Na alle ontberingen van hun jeugd in Londen, met een moeder die aan de drank is en een vader die nooit thuis is, is Beach View House een oase van rust. Sally vindt een baan om Ernie's medicijnen te kunnen betalen en alles lijkt beter te gaan. Maar dan komt hun moeder hen achterna gereisd en wordt hun fragiele nieuwe leven ruw verstoord…

De meeslepende roman Een nieuw begin is het eerste boek in de serie Een veilige haven, waarin Ellie Dean haar lezers meeneemt naar de Tweede Wereldoorlog, en een klein pension aan de kust dat moedig standhoudt in een donkere en onzekere tijd. Voor de lezers van Diney Costeloe's De verloren kinderen en Het meisje zonder naam.