Mijn hart van ijs - Jen Minkman RECENSIE

Recensie: Mijn hart van ijs - Jen Minkman

Al sinds de middeleeuwen teistert een eeuwenoude vloek de Oostenrijkse vallei waar Magda woont.

Volgens de legende worden er tijdens de carnavalsweek kinderen ontvoerd door een berggeest die nooit meer terugkeren. Wanneer Magda's broertje Tobias het volgende slachtoffer lijkt te zijn, gaat ze op zoek naar een manier om hem terug te halen. De tweelingbroer van haar vader is ooit op dezelfde wijze verdwenen en Magda is vastbesloten haar familie niet nog een keer door de vloek te laten treffen.

Mijn hart van ijs is het tiende boek van Jen Minkman dat in het Nederlands taalgebied is uitgebracht. Sinds 2017 is ze fulltime auteur en uitgever, en inmiddels zijn er van haar hand meerdere boeken verschenen in diverse talen.

In Mijn hart van ijs volgen we de 17-jarige Magda die met haar ouders en broertje in het Oostenrijkse dorpje Gortipohl in het Montafondal woont. Totdat ze haar beste vriendin Kath leerde kennen had ze geen vrienden. Het hele dorp denkt dat ze een heks is - iets wat haar populaire klasgenoot Lena maar al te graag aan iedereen laat horen - en haar twee verschillend gekleurde ogen en knettergekke vader dragen niet echt bij aan een fijnere schooltijd. Wanneer de carnavalsweek weer voor de deur staat, doet haar familie er alles aan om haar broertje Tobias te beschermen tegen de berggeest. Maar wanneer het noodlot wederom de familie treft, kan Magda het lijden van haar ouders niet langer aanzien en besluit ze met gevaar voor eigen leven op zoek te gaan naar Tobias.

Jen Minkman heeft een prettige schrijfstijl die erg makkelijk wegleest. Ze schrijft beeldend (soms wellicht net iets te gedetailleerd) en weet met kleine details de omgeving of bepaalde gevoelens goed over te brengen. Daarnaast is de plot op een mooie manier uitgewerkt en bouwt ze voldoende spanning op richting het einde. Het is even inkomen op het begin, maar al snel weet het verhaal je te pakken en kun je niet wachten om verder te lezen om te kijken hoe het afloopt.

De gewone hoofdstukken worden afgewisseld met Magda's dromen, waarin ze langzaam achter het ware verhaal van de berggeest komt. Langzaamaan vallen alle puzzelstukjes op hun plaats en zien we hoe vriend en vijand nader tot elkaar komen om gezamenlijk tot een goed einde te komen. Niet alle stukken zijn even spannend, zoals delen van de barre tocht die ze maakt tijdens haar zoektocht naar Tobias, maar het verhaal intrigeert op dusdanige manier dat dat niet erg is. Daarnaast is het einde op bepaalde momenten een beetje simpel uitgewerkt, maar de rest van het verhaal doet dat Minkman vergeven. Tevens weet Minkman op mooie wijze belangrijke thema's als vriendschap, diversiteit en andere lastige (persoonlijke) kwesties te verwerken in het verhaal. Hierdoor geeft ze deze young adult een diepere laag mee.

Los van het verhaal is het boek prachtig weergegeven. Ieder hoofdstuk is voorzien van een mooie zwart-witfoto op de achtergrond, waardoor je nog meer het gevoel krijgt aanwezig te zijn in het verhaal. Mijn hart van ijs is dan ook een prachtig modern sprookje dat vele harten zal veroveren. Niet alleen van jongeren, maar ongetwijfeld ook van de oudere lezers.

Recensie: Mijn hart van ijs - Jen Minkman

Mijn hart van IJs

1  2  3  4  5

Een eeuwenoude vloek teistert al sinds de middeleeuwen de Oostenrijkse vallei waar Magda woont. Tijdens de carnavalsweek verdwijnen er kinderen, die volgens de legende door een berggeest worden ontvoerd en nooit meer terugkeren. Als Magda's broertje Tobias spoorloos verdwijnt, gaat ze op zoek naar een manier om hem te redden. Jaren geleden is de tweelingbroer van haar vader ook op mysterieuze wijze verdwenen en Magda weigert zich erbij neer te leggen dat de vloek voor de tweede keer haar familie treft.

Om Tobias te redden, moet ze echter sluimerende krachten aanspreken die ze sinds haar vroege jeugd heeft weggestopt. Het hele dorp gelooft dat ze een heks is... en Magda vreest dat de dorpelingen gelijk hebben. Kan ze haar talenten aanwenden om Tobias te redden? En waarom krijgt ze steeds vaker nachtmerries over een heks die in 1586 in de vallei op de brandstapel is beland?

Mijn hart van ijs is een modern sprookje over familie, vriendschap en liefde.