Guilty pleasures - Sabine Koning RECENSIE

Recensie: Guilty pleasures - Sabine Koning

Niet goed, maar wel erg lekker

Het kookboek Guilty pleasures geschreven door Sabine Koning bestaat uit 92 onweerstaanbare recepten om schaamteloos van te genieten. En onweerstaanbaar zijn de gerechten ook echt! Sabine Koning is bekend van haar foodblogs op OhMyFoodness.nl die per maand 500.000 unieke bezoekers trekken. Sabine heeft al meerdere kookboeken geschreven waaronder Cheesecake en Reishonger. Het kookboek Guilty pleasures is ook al in 2015 uitgegeven onder dezelfde naam, het boek heeft nu een andere omslag. De omslag van deze uitgave ziet er aantrekkelijk uit, je krijgt direct trek en zin in de gerechten. De omslag geeft een goede weergave van de gerechten die je in het boek kan vinden, hartige en zoete gerechten.

De inhoudsopgave geeft een beetje een Amerikaanse indruk. Het boek is ingedeeld in hoofdstukken zoals Fastfood Friday, Perfect Pie's, Happy homemade en Delish desserts. Er volgt voor alle recepten een grappige disclaimer met hierin een aantal tips om bijvoorbeeld meer van de ingrediënten te gebruiken, bacon of kaas toe te voegen waar mogelijk. Op de pagina daarna vind je tips om te zorgen dat de je de recepten zo goed mogelijk kunt uitvoeren. Het kookboek is lekker luchtig en vol humor geschreven.

De recepten zijn werkelijk stuk voor stuk calorieënbommen die je echt niet iedere dag moet eten, maar zo nu en dan kan dit best en daarvoor is dit kookboek dan perfect. Je vindt recepten van de bekende Big Mac van McDonalds, de Whopper van de Burger King en de Zweedse gehaktballetjes van de Ikea. Het zijn niet hele verrassende recepten. Dit is echt zo'n boek dat je lekker open kan leggen naast je pan of beslagkom. Dat het een beetje vies wordt, is niet zo erg. Achterin het boek vind je nog een aantal bonusrecepten. Hiermee krijg je een beeld welke gerechten je kan verwachten in het boek Reishonger. Het past niet geheel bij alle Guilty pleasure recepten maar het is leuk dat er een bonus gegeven wordt.

De foto's van de gerechten zien er aantrekkelijk uit en nodigen je echt uit om ze te gaan maken. De recepten zijn goed te lezen en de stappen zijn goed te volgen. De stappen zijn duidelijk weergegeven. Wat mist is de bereidingstijd bij de recepten. Voor een guilty pleasure moment moet je natuurlijk alle tijd nemen en hebben, maar een kleine indicatie had wel fijn geweest.

Ikea's Zweedse gehaktballetjes

Tijdens het doorbladeren van de recepten kwam ik de gehaktballetjes tegen. Er staan recepten in van gerechten die je nu ook zou kunnen afhalen. Dit geldt niet voor de Ikea Zweedse gehaktballetjes, dus de keus was snel gemaakt! Sabine Koning schrijft in de introductie dat zij eigenlijk niet van plan was dit recept in haar boek Guilty pleasures op te nemen maar door de grote vraag van de lezer heeft zij het gelukkig toch gedaan. De balletjes krijgen toch niet helemaal de smaak zoals in het Ikea restaurant, maar smaken er zeker niet minder om. Er staat geen bereidingstijd bij de balletjes, je moet ze bakken tot ze bruin en gaar zijn. Dit moet je wel een beetje in de vingers hebben want soms zijn de gehaktballetjes aan de buitenkant bruin maar aan de binnenkant nog rauw of juist helemaal te droog. Dat ging nu helemaal goed en ze waren nog lekker sappig. Het sausje dat er bijgemaakt wordt is simpel en lekker. De dille is wel echt een toevoeging op het sausje. De cranberryjam is een goede tegenhanger tegen het zachte sausje. Dit vormt met de balletjes een mooie combinatie, maar dit hadden ze in Zweden natuurlijk al uitgevonden.

Bij het zien van de koekjes op de foto in het boek dacht ik gelijk: die wil ik ook kunnen maken. Dit is zo'n koek die gewoon bij ieder moment past. Het is lekker voor tussendoor, maar ook lekker voor in de avond bij een kopje thee of koffie. Het maken van de koeken is ook een leuke bezigheid. Tijdens het bereiden kwam er een heerlijke chocoladegeur uit de oven. De koeken zijn niet geworden zoals de bedoeling is. De triple chocolate cookies lijken niet heel op de foto die bij het gerecht staat. Het lijken meer chocolade zandkoekjes dan chocolate cookies. De koeken smaken goed en lekker naar chocolade maar niet zoals de koeken uit de winkel en hoe je ze verwacht naar aanleiding van de foto bij het recept. De triple chocolate cookies zijn volgens het recept bereid en de juiste hoeveelheden qua ingrediënten zijn gebruikt, dus waar het mis is gegaan weet ik niet. Er staat dat je 10 koeken met het deeg kan maken, maar ik kreeg veel meer koeken uit het deeg. Er kwam bijna het dubbele aantal uit na het volgen van de instructie om balletjes te maken ter grootte van een pingpongbal.

Het kookboek Guilty pleasures krijgt zeker 3 hartjes. Het is een leuk boek om er bij te pakken wanneer je trek hebt in een vette of zoete hap. Je moet de gerechten wel zonder schuldgevoel kunnen maken en de dag erna maar een gezonde dag plannen. Het boek is zowel leuk voor mensen die van hartig als van zoet houden. Let op, als je het boek uit 2015 hebt, hoef je dit boek uit 2021 niet te kopen want de inhoud is hetzelfde.

Guilty Pleasures kookboek

1  2  3  4  5

Soms gaat er niks boven een overdosis room, chocolade of gesmolten kaas. Precies dat vind je in het Guilty Pleasures kookboek van Sabine Koning. Ze laat zien hoe je jezelf culinair verwent met Perfect Pie's, Sexy Sweets en haar populaire Fastfood Friday-recepten van burgers en pizza's. Van oreo-nutella-icecream tot Jack Daniel's spareribs, van rundvleeskroketten met huisgemaakte frieten tot de veelgeprezen chocolade-fudgetaart: elk recept in dit boek is fingerlickin' good! Meer dan 90 overheerlijke caloriebommen waar je je absoluut niet voor hoeft te schamen. Want waarom zou je niet gewoon mogen genieten? Nu als voordelige midprice voor alle fastfoodfans, barbecuelovers en zoetekauwen.