Als ik god was werd alles beter - Youp van 't Hek  RECENSIE

Recensie: Als ik god was werd alles beter - Youp van 't Hek

Iedereen kent Youp van 't Hek als cabaretier. De meeste weten ook dat hij columns schrijft voor het NRC. Als ik god was werd alles beter, is een bundel van columns waarin Youp zijn eigen persoonlijke visie en draai geeft over het sport- en actualiteitennieuws. Als ik god was werd alles beter is een selectie uit de bundels Hart, IJdel onkruid, Stormschade, Lonely at the top en In Corontaine. De samenstelling is van de hand van Marga Deutekom, jarenlang zijn vaste redacteur bij de uitgeverij.

Youp staat bekend om zijn botte en scherpe humor. Ondertussen is hij ook al aardig op leeftijd, en zijn gedrag en gedachten lijken steeds meer te passen bij zijn leeftijd. Lekker tegen alles aan schoppen wat nieuw en modern is. In zijn columns kan hij in ieder geval heerlijk klagen. Het mooiste van zijn verhalen is dat ze zo lekker herkenbaar zijn voor de lezer.

Als ik god was werd alles beter, leest het beste wanneer je af en toe een paar pagina's leest. In één keer doorlezen maakt deze bundel minder vermakelijk. Al snel ga je namelijk patronen zien. Zo merk je dat Youp af en toe in herhaling valt over het koningshuis. Dat ze zoveel geld krijgen en overal mee wegkomen. Wanneer je dat voor de 5e keer leest, gaat het toch een beetje vervelen. Echter, wanneer je af en toe deze bundel erbij pakt om een column te lezen, is het een prima boek.

Toch voelt deze bundel enigszins overbodig. Van zijn columns wordt regelmatig een bundel uitgegeven en Youp heeft dus al een aardige lijst van uitgebrachte bundels. Als ik god was werd alles beter is een selectie van de beste columns uit vijf eerdere bundels. Een soort best of van the best of dus. Dit klinkt toch een beetje als overbodig en gemakkelijk geld verdienen.

Een ander minpunt is dat de columns geen datum bevatten. Zeker wanneer het gaat om de columns van een tijd geleden, is het prettig om te weten welke datum er bij hoort, of op zijn minst de maand.

Ben jij fan de scherpe en hilarische observaties van Youp van 't Hek? Geniet jij van de wekelijkse columns van deze woordkunstenaar? Dan is Als ik god was werd alles beter een aanrader voor jouw boekenplank.

Als ik God was

1  2  3  4  5

Ooit zei een keurige dame tegen Youp: ‘Ik haat u,’ waarop hij antwoordde: ‘Dat hoopte ik al.’ Hetzelfde antwoord gaf hij trouwens aan het meisje dat hem vertelde hoe leuk ze hem vond. Kortom: het zal hem jeuken wat men precies van hem vindt. Youp schrijft, praat en speelt. En velen genieten van zijn scherpe pen en botte humor. En verder? Verder is hij alweer aan het schrijven aan een volgend boek.
    Youp van ’t Hek staat al vier decennia voor uitverkochte zalen en is de auteur van talloze bestsellers. Zijn stukjes in de zaterdagse NRC worden wekelijks door minimaal een miljoen mensen gelezen. En de cabaretier gaat rustig door. Van week naar week, van boek naar boek en van programma naar programma. Als ik god was werd alles beter is een selectie uit de bundels Hart, IJdel onkruid, Stormschade, Lonely at the top en In Corontaine. De samenstelling is van de hand van Marga Deutekom, jarenlang zijn vaste redacteur bij de uitgeverij.