Het geheim van Victoria - Klaartje van Setten RECENSIE

Recensie: Het geheim van Victoria - Klaartje van Setten

Josefien runt in de Zwiterse bergen een chalet voor de superrijken. Het chalet is haar nagelaten door gravin Victoria, de tante van haar ex Jean. Samen met haar kinderen probeert Josefien een bestaan op te bouwen. Maar vanaf de start van het tweede winterseizoen gaat het mis. Om het chalet van de ondergang te behouden, neemt Josefien steeds meer risico's... Maar dan ontmoet ze Jules, een rijke zakenman en rokkenjager. Als Josefien hem beter leert kennen, komt ze erachter dat hij gravin Victoria heeft gekend. Maar kan Josefien dit geheim bewaren?

Het geheim van Victoria is het tweede deel in de serie over Josefien en haar chalet voor de superrijken. Het is jammer dat dit niet duidelijk is aangegeven op het boek, hierdoor mis je af en toe wat informatie. Desondanks kun je Het geheim van Victoria ook prima los lezen, maar soms ben je benieuwd wat er allemaal aan vooraf is gegaan.

Het boek is vanuit twee perspectieven geschreven, vanuit Josefien en Jules. Aan de hoofdstuknummers (Romeinse cijfers en de 'normale' Arabische cijfers). Je leert beide hoofdpersonen al snel goed kennen, wat maakt dat je steeds benieuwd bent hoe het met de ander verdergaat. Doordat je al vroeg in het boek kennismaakt met Jules, ben je erg benieuwd wanneer en hoe hij in het leven komt van Josefien. De titel en de flaptekst doen vermoeden dat het verhaal voornamelijk over het geheim van Victoria zal gaan. Helaas komen Jules en het geheim van Victoria pas aan het einde van het boek voor in het verhaal, wat toch erg jammer is. Je bent tijdens het lezen steeds benieuwd wanneer Jules zijn entree maakt bij Josefien en wat het geheim van Victoria nu eigenlijk is.

Het geheim van Victoria komt een beetje traag op gang, omdat het eerst voornamelijk over het reilen en zeilen in het chalet gaat. Klaartje van Setten heeft een beeldende schrijfstijl, je ziet het chalet in Zwitserland al helemaal voor je. Ook zorgt dit er soms voor dat je sommige dingen probeert op te slaan, zoals bijvoorbeeld de bezoekers in het chalet. Je nog niet precies welke betekenis zij hebben voor het verhaal, dus probeer je ogenschijnlijk belangrijke informatie te onthouden. Desondanks blijkt later dit vooral side-information was.

Al met al is Het geheim van Victoria een leuk boek met een origineel verhaal. Je leeft helemaal mee met Josefien en probeert haar te behoeden voor bepaalde risico's die ze gaat nemen. Het geheim van Victoria heeft een prachtig einde met een bijzondere plottwist!

Het geheim van Victoria

1  2  3  4  5

Opnieuw een heerlijk inkijkje in de soms ongelooflijk decadente wereld van de jetset

Josefien runt in de Zwitserse bergen een chalet voor de super-rijken. Het prachtige huis is haar nagelaten door gravin Victoria, de tante van haar ex Jean. Samen met haar twee kinderen probeert ze een bestaan op te bouwen, maar het valt financieel niet mee. Ze heeft ook nog een extra lening afgesloten voor Jean, van wie ze nog steeds houdt en die ze moeilijk iets kan weigeren. Vol goede moed begint ze aan haar tweede winterseizoen. Maar de start is al rampzalig: een maand voordat haar eerste gasten arriveren crasht haar laptop en is ze al haar boekingsgegevens kwijt. Vanaf dan lijkt alles mis te gaan. Om haar bestaan in Zwitserland te redden, neemt ze steeds meer risico’s en zet ze zelfs haar relatie met dierenarts Kurt op het spel.

Dan ontmoet ze Jules, een rijke zakenman en rokkenjager die in Zwitserland op zoek is naar bepaalde jeugdherinneringen. De charmes van deze man zijn onweerstaanbaar. Als ze hem beter leert kennen, komt ze erachter dat hij connecties heeft met gravin Victoria. Die blijkt een groot geheim te hebben gehad dat alles kan veranderen. Kan Josefien dit geheim van Victoria bewaren? En wil ze dat eigenlijk wel?

• De boom die een wereld was - Yorick Goldewijk

• Tussen twee kwaden - Laura Diane