De verborgen apotheek - Sarah Penner RECENSIE

Recensie: De verborgen apotheek - Sarah Penner

Londen, 1791: Nella wacht in haar verborgen apotheek op een klant. Ze gebruikt haar kennis niet alleen om mensen te genezen, maar ze maakt ook vergif voor vrouwen die aan een man willen ontsnappen. Als haar nieuwe klant de twaalfjarige Eliza blijkt te zijn, bloeit er een onverwachte vriendschap op.

Londen, heden: historicus Caroline viert haar trouwdag alleen. Als ze een oud apothekersflesje in de Theems vindt, is haar nieuwgierigheid meteen gewekt. Waar komt het flesje vandaan en wat heeft erin gezeten?

De verborgen apotheek, een historische roman, is het debuut van Sarah Penner. Het is meteen een onvergetelijk debuut, wat je na het lezen nieuwsgierig maakt naar de volgende boeken van Sarah.

Zoals de flaptekst al doet vermoeden, speelt het verhaal zich in het verleden en in het heden. In het verleden lees je vanuit de perspectieven van Nella en Eliza, in het heden vanuit die van Caroline. Ondanks dat het vanuit drie verschillende perspectieven geschreven is, is dit totaal niet verwarrend of oppervlakkig. Door Sarahs prettige schrijfstijl leer je niet alleen de personages goed kennen, maar zie je ook Londen in het heden en in 1791 helemaal voor je! Daarnaast eindigt elk hoofdstuk vaak ook een beetje spannend, wat maakt dat je door blijft lezen. Tijdens het lezen kom je er onder andere achter waarom Nella vergif aan vrouwen is gaan verkopen en hoe de vriendschap tussen Nella en Eliza ontstaat. Ook maakt Caroline in het verhaal een ontzettend mooie, persoonlijke groei door. Het enige minpuntje zou kunnen zijn dat één van de drie verhaallijnen een beetje met een open einde eindigt, toch is dit helemaal niet storend.

Caroline is na het vinden van het apothekersflesje nieuwsgierig naar de herkomst hiervan. Als lezer heb je op dat moment al kennisgemaakt met Nella en haar werkwijze. Toch ben je nieuwgierig naar hoe en wanneer de puzzelstukjes in elkaar vallen. Sarah heeft dit op een prachtige manier gedaan, wat het een onvergetelijk boek maakt. Hoewel Nella en Caroline in een totaal verschillende tijd leven, hebben ze ook veel met elkaar gemeen. Beide zijn het namelijk krachtige en sterke vrouwen.

De verborgen apotheek is een echte pageturner, waarmee je je echt even in Londen waant. Tijdens het lezen bedenk je al wat het plot zou kunnen zijn, maar wanneer je het boek uit hebt, is het plot toch nog best verrassend. Een must-read!

De verborgen apotheek

1  2  3  4  5
    (19 stemmen)

Londen, 1791.
    Nella Clavinger wacht in haar verborgen apotheek op een nieuwe klant. Hoewel ze een gewaardeerd apotheker is, gebruikt ze haar kennis het liefst voor andere doeleinden: ze maakt vergif voor vrouwen die aan een man willen ontsnappen. Als haar nieuwe klant de pas twaalfjarige Eliza Fanning blijkt te zijn, ontvouwt er zich een onverwachte vriendschap.

Londen, heden.
    Historicus Caroline Parcewell viert haar trouwdag alleen, treurend om haar overspelige man. Als ze een oud apothekersflesje in de Theems vindt, wordt haar nieuwsgierigheid gewekt. Ze vermoedt dat het flesje een link heeft met de onopgeloste apothekersmoorden die tweehonderd jaar geleden plaatsvonden. Maar als Caroline op onderzoek uitgaat, heeft dat gevolgen voor het heden en het verleden...