De kern van de zaak - Madeleine St John RECENSIE

Recensie: De kern van de zaak - Madeleine St John

De in 2006 overleden Australische schrijfster Madeleine St John had tijdens haar leven besloten dat haar boeken niet vertaald mochten worden. Uiteindelijk werd dit recht toch opgeheven, en kunnen wij nu haar roman De kern van de zaak in het Nederlands lezen. Deze roman werd in 1997 genomineerd voor the Booker Price for Fiction. Het werd niet de winnaar, maar dat neemt niet weg dat De kern van de zaak een heerlijk boek is om te lezen.

De kern van de zaak vertelt het verhaal van Nicola en Jonathan. Ze wonen samen in een luxe appartement in Londen. Ze hebben geen kinderen, allebei een goede baan en leuke vrienden. Op een dag verlaat Nicola even het huis om een pakje sigaretten te kopen. Als ze terugkomt vertelt Jonathan dat hij wil dat Nicola vertrekt, omdat hij vindt dat hun relatie niet meer werkt. Hierna begint Nicola´s zoektocht naar de verklaring van Jonathans gedrag, en probeert ze samen met haar vrienden haar relatie met hem te analyseren.

Op de achterflap van De kern van de zaak staat dat dit boek een aanrader is voor liefhebbers van Jane Austen. Net als in de boeken van deze beroemde negentiende-eeuwse schrijfster staat dit boek van Madeleine St John namelijk vol met snelle, gevatte dialogen waarin veel informatie over de personages verborgen zit. Nicola verblijft veel bij vrienden en familie en heeft daar veel gesprekken over haar relatie met Jonathan, waarbij iedereen zijn of haar mening flink uit de doeken doet. Alle verschillende kanten van de relatie worden belicht waarbij je als lezer zelf ook gaat meedenken. Zo is er bijvoorbeeld het feit dat Nicola de eerste was die in het luxe, unieke appartement is gaan wonen. Jonathan kwam er later bij, maar vraagt Nicola nu te vertrekken, zodat hij haar kan uitkopen. Dat is eigenlijk niet echt eerlijk, maar ja, hij heeft wel weer veel meer geld dan Nicola. Ook zaken als seks, vrienden, carrière en familie worden nauwkeurig onder de loep genomen. Het verhaal blijft levendig doordat het uit verschillende oogpunten wordt verteld.

Madeleine St John geeft met De kern van de zaak een levendig beeld van de jaren negentig. Voor liefhebbers van Engeland en Londen is het helemaal genieten. De lezer krijgt een prachtig inkijkje in de Londense cultuur, met luxe appartementen, krappe appartementen, wijken als Notting Hill, de metro´s, de taxi´s, de koffietentjes, kostschool-herinneringen en het flitsende uitgaansleven. Het boek doet wat sfeer betreft denken aan Het dagboek van Bridget Jones, met alle sigaretjes, korte rokjes en veel flessen wijn. Het boek heeft geen groots plot en wordt niet heel erg spannend, waardoor het wat mij betreft de vijf sterren niet behaalt. Maar met vier sterren is De kern van de zaak een heerlijk boek waarbij je een avondje stevig gaat nadenken over het leven, terwijl je herhaaldelijk in de lach schiet.

De kern van de zaak

1  2  3  4  5

Londen in de jaren '90. Nicola gaat even naar buiten om sigaretten te halen. Wanneer ze terugkomt wordt ze zonder pardon op straat gezet door haar vriend Jonathan. 'Het werkt gewoon niet', zegt hij. Haar wereld is verstoord. Nicola zoekt het advies op van haar getrouwde vrienden, die er ook niks van begrijpen. In flashbacks komen Nicola en Jonathan elkaar voor het eerst tegen, worden ze verliefd, trekken ze bij elkaar in. In het heden manoeuvreren ze het warrige proces van twee verstrengelde levens weer uit elkaar halen.

De kern van de zaak is een gevoelige en grappige roman. St John schrijft met een scherp oog voor het absurde van de liefde, de eigenaardigheden van stellen die lang samenzijn en de waarde van goede vriendschappen.