Boek der heiligen - Leigh Bardugo RECENSIE

Recensie: Boek der heiligen - Leigh Bardugo

Het Boek der heiligen wordt gebruikt door de personages in de boeken uit de Grishaverse. Deze boekenserie wordt verfilmd en daarin kan dit boek, dat een belangrijk onderdeel in de serie is, zeker niet in ontbreken. Leigh Bardugo heeft haar pen weer opgepakt en is zelf aan de slag gegaan om dit boek tot leven te laten komen. Het Boek der heiligen bevat alle verhalen van de heiligen uit de Grishaverse met illustraties van Daniel J. Zollinger.

Om te beginnen is het boek echt een pareltje. De cover is schitterend en ook het binnenwerk zorgt ervoor dat je niet kan wachten om over de heiligen te lezen. Leigh Bardugo omschrijft de verhalen van de heilige heel beeldend. Daarnaast wordt elk verhaal begeleid met een illustratie, waardoor het nog meer tot je verbeelding spreekt.

Het Boek der heiligen bestaat uit losse verhalen van 28 heiligen. De meeste vertellingen zijn niet langer dan 2 á 3 pagina's, met uitzondering van een paar die iets langer zijn. Doordat ze zo kort zijn leest het boek heel vlot en heb je in een mum van tijd het boek uit. Af en toe is er herkenning met de boeken uit de Grishaverse, maar dit was minder vaak dan ik had verwacht. Dit deed overigens niets af aan het feit dat het Boek der heiligen interessant is om te lezen en hierdoor hoef je als lezer ook nog niet zo bekend te zijn met de Grisha-boeken om dit boek te lezen. Het voelde aan alsof je een sprookjesboek aan het lezen bent.

Niet elk verhaal was meteen even duidelijk, af en toe is het nodig om even terug te lezen om het goed te kunnen volgen. Ook de illustratie helpt er goed bij om het te begrijpen. Na het lezen van het verhaal keek ik sowieso ook altijd even terug naar de afbeelding in het begin, omdat je het erna nog beter begrijpt en ziet dat de illustratie het verhaal mooi aanvult. Het is een boek dat vlot leest, maar waar je extra van kan genieten als je er de tijd voor neemt.

Als je fan bent van de Grishaverse is dit een boek dat niet kan ontbreken in je boekenkast! Het boek leest vlot, is een mooie uitgave en met dit boek kan je zelf meelezen met de personages als zij het Boek der heiligen erbij pakken. Het voelt als een sprookjesboek, maar ook als een soort bijbel.

De Grishaverse 8 - Boek der Heiligen

1  2  3  4  5

Rijk geïllustreerder verhalenbundel bij de Grishaverse
    Wat doe je als in de wereld die jij geschapen hebt een bepaald boek als een soort bijbel op íéders nachtkastje ligt, en die wereld vervolgens tot leven komt in een Netflix-serie? Als je Leigh Bardugo heet, dan schrijf je dat boek vervolgens zelf en maak je er samen met je team zo’n mooie uitgave van dat hij in de serie gebruikt kan worden. 'Boek der heiligen' is dat boek. Al in 'Schim en schaduw' gebruikt hoofdpersonage Alina het boek als een leidraad bij haar queeste om informatie op te zoeken over oude heiligen, en het boek blijft daarna in de hele serie terugkomen. Nu kunnen fans van de Grishaverse het boek zelf in handen houden en meelezen met de personages van hun lievelingsserie.