Vaarwel Roscoe - Céla van Gastel RECENSIE

Recensie: Vaarwel Roscoe - Céla van Gastel

Chantal van Gastel en zus Priscilla zijn voor de tweede keer samen aan de slag gegaan: hun eerste boek samen was Zonder jou, een psychologische thriller. Vaarwel Roscoe is het tweede boek die ze samen schreven onder het pseudoniem Céla van Gastel. Als de geliefde ster Roscoe overlijdt, laat hij niet alleen zijn naasten achter, maar ook de rest van de wereld. Iedereen is in shock want hij was niet alleen een geliefd persoon, maar ook een grote ster, die nog zoveel ideeën en plannen had in zijn leven. Toch houdt het leven na zijn dood niet op en laat hij zijn twee grote liefdes in zijn leven achter: beroemd actrice Livia en zijn broer Rafael.

Via social media en per post ontvangen deze twee geliefden veel steun. Toch zijn er ook negatieve berichten. Door hun eigen herinneringen en de brieven die ze ontvangen reconstrueren ze wat er met Roscoe is gebeurd.

Je krijgt direct een inkijkje in het leven van de geliefden van Roscoe. Je ziet niet alleen zijn mooie kanten, maar ook de dingen die hem hebben beschadigd of juist gevormd. Roscoe's kijk op het leven komt goed naar voren: hij was het niet eens met hoe de meerderheid van de mensen hun leven leidt. Zo egoïstisch en niet denken aan hun nakomelingen. Zijn kijk op de wereld bevat een kern van waarheid, maar zijn boosheid hierom is erg confronterend en zijn zwartgallige kijk, neem je ietwat over tijdens het lezen. Je krijgt echt het besef dat het leven af en toe niet zo mooi is en dat wij als mensen niet altijd de beste keuzes maken. Hij probeerde daar zelf - kostte wat het kost - verandering in te brengen. Een mooi deel uit Vaarwel Roscoe is dat hij altijd twee koffie kocht bij een koffiebarretje. Vervolgens was de barista nieuwsgierig of er misschien een nieuwe liefde was in het leven van Roscoe, dus hij volgde de beroemde ster. Zo kwam hij erachter dat hij de tweede koffie kocht voor een zwerver die op de hoek van de straat zat. Dit typeert het personage van Roscoe en in het hele boek vind je herinneringen van hem en hoe hij probeerde het leven te verbeteren. En dan vooral voor bekende en onbekende mensen om hem heen.

Het inkijkje wordt nog sterker als je ook brieven te lezen krijgt. Er zijn drie delen in Vaarwel Roscoe. In ieder deel vind je ook brieven die na zijn dood aan hem zijn gestuurd. Brieven van vrienden, kennissen en fans. Als lezer krijg je meer en meer een beeld van wie Roscoe was als persoon en de verschillende persoonlijkheden die hij zichzelf kon aanmeten. Alle brieven zijn prachtig en vol met emotie.

Vaarwel Roscoe leest echt als een trein, je wilt meer weten over het leven van Roscoe en wat er met hem gebeurd is. Het voelt alsof je wordt meegenomen in alle privédetails over deze bekende acteur die zo in Hollywood had kunnen spelen. Zijn leven en zijn boosheid op de wereld, vrienden en familie, is iets wat echt een persoonlijk inkijkje is. Soms lees je bijna beschamend een bladzijde weg. Precies dat is ook weer de kracht van dit juweeltje, want wanneer krijg je normaal gesproken zo'n blik in iemands leven? Ga je naar een uitvaart dan hoor je vaak de positieve dingen over iemand, in plaats de rauwe, echte waarheid. Tot het eind toe blijft je met allerlei vragen zitten over wat er met deze gevoelige jongen is gebeurd. En tot dat laatste slot, blijf je gissen.

Het moet iedereen raken: iedereen die een dierbare verloren is, zal vanaf de eerste pagina moeten slikken en verder lezen met een kippenvelgevoel. Je voelt zijn kracht en de onmacht van zijn omgeving en het niet weten wat er gebeurd is. Samen met de overheersende leegte die Roscoe achterlaat. Hoe Céla van Gastel dit alles op je overbrengt is in één woord geweldig. De schrijfstijl is vanuit de ik-vorm waardoor je je helemaal in de werelden van de vertellers waant. En dat het is geschreven door twee auteurs, daar merk je helemaal niets van. Alles sluit naadloos op elkaar aan. Ook bevat Vaarwel Roscoe niets 'Nederlands' zoals je in veel romans tegenkomt. Deze roman had zo uit Amerika kunnen komen en vertaald in onze boekhandels kunnen staan.

Ondanks dat Vaarwel Roscoe ook een zwaar levensverhaal is, is dit een ontroerend relaas waarbij je een écht inkijkje krijgt in het leven van Roscoe en door de geliefden Livia en broer Rafael. En hoe anders de geliefde acteur kon zijn naar de buitenwereld toe. Een prachtige reconstructie door de fanmails en de persoonlijke verhalen die je leest. Vaarwel Roscoe maakt een onvergetelijke indruk op jou als lezer en is een uniek boek waarbij je het zeker niet droog houdt. Vaarwel Roscoe is zeker het verfilmen waard: gelukkig zijn de filmrechten dan ook al verkocht.

Vaarwel Roscoe

1  2  3  4  5

Een prachtige en ontroerende psychologische roman over liefde en verlies, met een scherp oog voor de vele facetten van een mensenleven

De hele wereld is in shock als multitalent Roscoe Mulder onverwachts overlijdt. Tegen wil en dank doorgebroken als superheld in een hitserie, zat Roscoe nog boordevol plannen en ideeën: schrijver wilde hij zijn, en fotograaf, en muzikant. Het verlies is groot, maar bij niemand komt de klap harder aan dan bij de twee belangrijkste mensen in het leven van Roscoe: zijn grote liefde Livia en zijn broer Rafael.

Terwijl er postzakken vol steunbetuigingen worden bezorgd en social media overstroomt met berichten en speculaties van vriend en vijand, proberen Rafael en Livia grip te krijgen op hun verdriet. Door hun herinneringen reconstrueren ze het leven van Roscoe, een hypergevoelige jongen die worstelde met een neiging om alle leed van de wereld op zijn schouders te torsen. Hij stond altijd klaar voor iedereen en gunde iedereen een tweede kans, van hun weggelopen vader tot de zwerver op de hoek van de straat, maar was er wel genoeg oog voor hem?