Later - Stephen King RECENSIE

Recensie: Later - Stephen King

Jamie Conklin wil niets liever dan een normale jeugd, maar met zijn bijzondere, bovennatuurlijke gave – die hij van zijn moeder geheim moet houden – valt dat niet mee. Hij ziet overleden personen en kan daarmee in contact komen. Hierdoor krijgt hij informatie die niemand anders kan weten. Wanneer hij door de vriendin van zijn moeder, een rechercheur van de NYPD, betrokken wordt bij de klopjacht op een moordenaar, komt hij wederom in contact met een overledene om de zaak op te helderen. Maar waar de geest van een dode normaal gesproken na maximaal een week verdwenen is, is deze geest van plan nog veel langer te blijven...

In Later, het nieuwste boek van meesterverteller Stephen King, vertelt Jamie Conklin – inmiddels tweeëntwintig jaar oud en schrijver – over de ervaringen met zijn gave in zijn jeugd. 'Ik denk dat dit een horrorverhaal is. Lees zelf maar', eindigt zijn inleiding. Een zin die later in het boek nog een aantal keer terugkomt. Het is eigenlijk een soort boek in een boek.

Hoewel de schrijfstijl wellicht niet helemaal is zoals je van King gewend bent, weet hij als geen ander hoe hij de lezer mee in het verhaal krijgt. Zijn verhalende vertelwijze laat je woord voor woord dieper in het verhaal komen. Het hele verhaal beleef je door de ogen van Jamie, waardoor je alles ziet en weet wat hij meemaakt. Direct vanaf het begin voel je je daarom betrokken bij het personage, ondanks dat Jamie op het begin van het verhaal pas zes jaar oud is. Of misschien juist wel doordat hij pas zo jong is en je zijn hele jeugd volgt door zijn ogen. Hij vertelt hoe de geesten van de overledenen er soms gruwelijk uitzien, afhankelijk van hoe ze zijn gestorven, en de kinderlijke logica laat je glimlachen.

De personages die King in Later introduceert zijn interessant en op een mooie manier uitgewerkt. Karaktereigenschappen en andere persoonlijke gewoonten laten de personages spreken. Uiteraard met name de belangrijkste personages die vaker terugkomen, maar ook de bijfiguren. Ook de omgeving waarin het verhaal zich afspeelt weet King weer goed over te brengen, waardoor je je daadwerkelijk op de locatie zou kunnen bevinden.

Echte spanning kent het Later, met name op het begin, niet. Het verhaal roept veel vragen op, puzzelstukjes die nog op hun plaats moeten vallen. Niet ongebruikelijk voor het begin van een King-verhaal. Maar waar de auteur goed in is, is het nieuwsgierig maken naar wat er gaat gebeuren en hoe het Jamie zal vergaan. Korte hoofdstukken en cliffhangers voeren het leestempo op en richting de helft van het boek bouwt er zich langzaamaan wat meer spanning op en komt er meer actie in het verhaal die zich uitbreidt tot het einde. Daar worden vragen duidelijk en komt er informatie naar boven die je niet ziet aankomen. De titel van het boek, Later, is direct duidelijk en dit komt ook aan het einde weer terug.

Voor wie een echt horrorverhaal verwacht; dat is dit niet. Maar liefhebbers van paranormale verhalen kunnen hun hart zeker ophalen aan Later. Het verhaal is vlot geschreven en maakt vanaf de eerste pagina nieuwsgierig naar het einde, en daarmee zet Stephen King weer een bijzonder geslaagd verhaal neer.

Recensie: Later - Stephen King

Later

1  2  3  4  5

Normaal ziet hij de doden maar voor een paar dagen. Maar wat als ze ervoor kiezen om langer te blijven?

Jamie Conklin is enig kind. Als zoon van een alleenstaande moeder die lastig rond kan komen, wil hij niets liever dan een normale jeugd. Maar jammer genoeg voor Jamie is hij allesbehalve normaal…

Geboren met een bovennatuurlijke gave die hij van zijn moeder geheim moet houden, ziet Jamie dingen die niemand anders kan zien en weet hij meer dan eigenlijk mogelijk zou moeten zijn. Wanneer een rechercheur van de New Yorkse politie hem betrekt bij de klopjacht op een moordenaar, komt Jamie oog in oog te staan met een overledene. Maar de prijs die staat op het gebruiken van zijn gaven is veel hoger dan hij ooit had gedacht – deze geest is namelijk niet van plan om weg te gaan.

Later is een krachtig en spookachtig verhaal met ondertonen van de klassieke thriller It. Een onvergetelijke zoektocht naar wat ervoor nodig is om op te staan tegen het kwaad en al zijn gezichten.