Ontwaken - Nora Roberts RECENSIE

Recensie: Ontwaken - Nora Roberts

Breen Kelly werkt op een middelbare school in Philadelphia. Eigenlijk is dit niet haar keuze, maar haar dominante moeder heeft hier haar stempel opgedrukt. Als Breen terugdenkt aan haar vader komen er warme herinneringen bij haar boven, toch heeft hij haar en haar moeder op jonge leeftijd verlaten. Als Breen op haar moeders bureau wat documenten vindt die eigenlijk van haar zijn van haar Ierse vader, besluit ze om alles om te gooien en op zoek te gaan naar haar vader. Zo keert ze terug naar Ierland om hier op zoek te gaan naar de geheimen die al jaren voor haar zijn verborgen.

Ontwaken is het eerste deel in de Drakenhart-serie. Waan je in een magische wereld, gecombineerd met de realiteit van jouw dagelijks leven. Als Breen in haar moeders kamer de bankafschriften vindt, raak je als lezer gelijk in de ban van haar mysterieuze Ierse vader. Dit wordt versterkt doordat haar moeder niet geconfronteerd wil worden met deze man. Zo laat ze niets los en heeft haar dochter altijd haar rode, Ierse haren laten verven, zodat ze ook niet aan vader herinnerd werd. En dit is nog niet het belangrijkste wat je nieuwsgierig maakt: Breen heeft ineens 3 miljoen op haar rekening. Ze wil haar vader gaan zoeken, maar volgens haar moeder gaat dat haar absoluut niet lukken. Hoe kan het anders dat je meer wilt weten? Wie is deze vader én vooral waarom heeft Breens moeder zo'n hekel aan hem?

Het is een prachtig verhaal, maar ook een pittig verhaal om te volgen. Hoe dat komt? Je start met een proloog die je als lezer onmogelijk kunt plaatsen. Er komen veel namen in voor en het is nog verwarrend waar het overgaat, later valt dit wel op z'n plek, maar de eerste pagina's zijn écht inkomen en doorkomen. Daardoor is Ontwaken wat verwarrend. Ook de hoofdstukken zijn om dezelfde reden wat inkomen: je moet echt de personages leren kennen en de verschillende verhaallijnen plaatsen. Maar als je dan eenmaal deze obstakels door bent, dan pakken Ontwaken én Nora Roberts je in.

Ergens doet het verhaal je denken aan de Zeven Zussen van Lucinda Riley. Het gaat ook over iemand die niets van haar afkomst weet en op zoek gaat naar haar vader. Toch is de schrijfstijl van Nora Roberts absoluut uniek: het is even wennen want ze schrijft gedetailleerd wat zorgt voor lange zinnen, maar je kunt je juist door alle details een prachtige voorstelling maken van de omgeving, het verhaal en de personages. En daardoor ga je van Breen, als hoofdpersoon, een beetje houden.

Op naar het volgende deel van deze prachtige, veelbelovende serie. Ondanks dat Ontwaken even wat van je vraagt om echt helemaal in het verhaal verzeild te raken, is het een prachtige roman met een fantasytintje en kun je vast niet wachten tot het volgende deel in deze serie. Je waant je in het magische Ierland en beleeft het helemaal samen met Breen, waardoor het jammer is als je Ontwaken met een zucht dicht slaat. Gun het jezelf om ook even het dagelijks leven los te laten en je te laten meevoeren in de magische wereld van Nora Roberts met de Drakenhart-serie.

Recensie: Ontwaken - Nora Roberts

Drakenhart 1 - Ontwaken

1  2  3  4  5

Breen Kelly, een middelbareschooldocent Engels uit Philadelphia, heeft hard gestudeerd voor een titel en een carrière, waarvan ze niet eens zeker is dat ze die wel wilde. Voor veel zaken in haar leven heeft ze nooit zelf gekozen; ze waren de wens van haar kille en dominante moeder. De warmste jeugdherinneringen zijn aan haar Ierse vader, ook al verliet hij hen lang geleden om nooit meer iets van zich te laten horen. Breen mag van geluk spreken dat ze Marco in haar leven heeft, haar beste vriend sinds de kleuterschool en een constante bron van liefde en steun. Maar zelfs Marco kan Breen niet aanzetten tot de verandering in haar leven waar ze zo wanhopig naar verlangt.

Op een dag is Breen alleen in het huis van haar moeder wanneer een plotselinge windvlaag de papieren op haar moeders bureau uiteenblaast. Terwijl Breen ze opraapt, ontdekt ze dat alle documenten over háár gaan – het zijn bankafschriften waarop staat dat haar vader haar door de jaren heen geld heeft gestuurd. Nu weet ze het zeker: haar vader heeft haar nooit écht verlaten. Marco en zij nemen het eerste vliegtuig naar Ierland om op zoek te gaan naar haar familie en afkomst. Hier wacht een geheim op Breen waarvan ze nooit had durven dromen…

• Thuiskomst - Reina Crispijn

• Waar we gaan is nacht - Tracey Rose Peyton

• De moord in inkt - Helen Cox