Alleen - Barbara de Smedt RECENSIE

Recensie: Alleen - Barbara de Smedt

Julie heeft haar leven niet helemaal op de rit. Ze is bijna klaar met haar studie geneeskunde, heeft haar relatie verbroken met Tom en lijkt de dood van haar moeder nog altijd niet hebben verwerkt. Ze heeft moeite met zichzelf open stellen en het toelaten van mensen in haar leven. Wanneer ze ongepland zwanger wordt, staat haar leven nog eens extra op zijn kop. En dan.. verdwijnt ze op klaarlichte dag uit haar appartement. Waar is ze naartoe? Wat is er gebeurd? De politie denkt al snel alle antwoorden te hebben, maar staat voor een raadsel.

Barbara de Smedt heeft onder de naam J.B. Ocean al een succesvolle roman uitgebracht. Dit is haar eerste debuut in het genre van psychologische thrillers, uitgegeven door Hamley Books. Ons mooie Nederland heeft al vaker bewezen dat thrillers een van onze betere genres zijn als het gaat om boeken en na Alleen is het duidelijk: Barbara de Smedt kunnen we toevoegen aan de lijst van succesvolle schrijvers uit ons kikkerlandje!

Het eerste wat opvalt aan het boek is de kaft. Wanneer je de omslag ziet krijg je gelijk kippenvel. Het zet een duidelijke toon voor de inhoud van het boek. Alleen is een verhaal over obsessie en wraak. We lezen het boek vanuit meerdere personages. Enerzijds lees je vanuit het perspectief van Julie, met wie je al gauw meeleeft. Ze heeft moeite met lange termijn relaties aangaan en als lezer raak je ook gelijk gesteld op haar ex Tom, die nog lang niet over Julie heen is. Dit koppel, ook al zijn ze uit elkaar, heeft absoluut de gunfactor. De personages zijn goed beschreven, waardoor je het verhaal als het ware voor je ziet. Er is een juiste balans tussen aandacht voor detail en het beschrijven van de gevoelens en gedachten. Een ander perspectief waar je als kijker vanuit leest is Oscar. Wie hij precies is, dat laten we aan jou over om te ontdekken.

Een ander groot pluspunt van Alleen is de opbouw en chronologie van het verhaal. Barbara de Smedt maakt sprongen in de tijd. Zo lezen we over gebeurtenissen uit het verleden, het heden en de toekomst. Vanaf het moment dat Julie zwanger wordt, staat genoteerd hoe lang ze zwanger is. Deze opbouw maakt dat je als lezer enorm betrokken raakt bij het verhaal. Er wordt duidelijk toegewerkt naar het moment dat Julie verdwijnt en deze toenemende spanning voel je in je hele lichaam. Alleen kent hier en daar wat plottwisten en stelt in de climax absoluut niet teleur. En dan, net als je denkt dat het boek ten einde is en je rustig kan ademhalen, weet Barbara ons opnieuw te vangen met een briljante epiloog.

Het is te hopen dat we nog veel meer gaan horen van Barbara de Smedt, want haar thrillerdebuut is zeker vijf hartjes waard. Als dit pas het begin is, dan zijn wij nu al razend benieuwd naar haar volgende boek!

Recensie: Alleen - Barbara de Smedt

Alleen

1  2  3  4  5

Op een hete zomerdag verdwijnt de hoogzwangere Julie uit haar appartement. Ze wordt wakker in een grauwe kelder, ingericht met spullen die ze kocht voor haar baby. Haar ontvoerder is een man die ze nooit eerder heeft gezien. Of vergist ze zich?

Al snel verdenkt de politie haar vriend Tom van de moord op zijn zwangere vriendin. Maar een jonge journalist legt een link naar Julies verleden. Zijn onderzoek leidt hem naar Oscar Plessers, een jongen die als tiener hopeloos verliefd op haar was. Na een drama waarbij Oscar op het nippertje aan de dood ontsnapte, is Julie hem uit het oog verloren.

Maar waarom zou Oscar haar na al die jaren iets aandoen, en wat is hij met haar en haar baby van plan?

Naarmate Julies bevallingsdatum nadert, neemt de druk om haar te vinden toe. De klok tikt genadeloos verder.