Nobele Wilden - Sarah Watling RECENSIE

Recensie: Nobele Wilden - Sarah Watling

Nobele Wilden is een biografie over de gezusters Olivier. De vier zussen vielen op in hun tijd door hun geëmancipeerde houding en hun schoonheid. Het Nobele verwijst naar hun afkomst en kennis van etiquette en Wilden naar hun ontembare houding en vrijgevochtenheid.

Het verhaal van Nobele Wilden ligt natuurlijk al vast aangezien het een biografie is. En met het verhaal van de gezusters Olivier heeft Sarah Watling een prachtig verhaal in handen. Nobele Wilden leest bijna als een historische roman al zit er wel een bepaalde traagheid in het verhaal door de uitgebreide beschrijvingen. Mogelijk ook dat de keuze om het verhaal in tijdsspannes op te delen en daarin het verhaal van alle vier de zussen tegelijk te beschrijven maakt dat het gevoelsmatig erg traag gaat. Sarah Watling heeft duidelijk moeite gedaan om zo volledig mogelijk te zijn waardoor het geheel met ruim 500 pagina’s erg omvangrijk is geworden. Het is haar goed gelukt om het karakter van de zussen zo goed mogelijk weer te geven waardoor je je goed in ze kunt inleven. Tegelijkertijd begrijp je ook goed waarom hun omgeving ze zowel bewonderden als een beetje bang voor ze waren.

De schrijfstijl van Sarah Watling is prettig en makkelijk leesbaar. Ze weet het verhaal van de Oliviers tot leven te brengen en daarmee meteen de lezer een stuk geschiedenis mee te geven. Vele bekende namen komen voor in het verhaal wat zorgt voor een duidelijk herkenbare context, zeker voor liefhebbers. Enkele herkenbare namen zijn Virginia Woolf, Rupert Brooke, George Bernard Shaw, H.G. Wells en C.S. Lewis. Door de context die Sarah Watling duidelijk schept in Nobele Wilden wordt heel duidelijk hoe bijzonder het leven en de houding van de Olivierzussen voor hun tijd was. Alleen al het feit dat ze mochten studeren was heel bijzonder, maar dat ze geen diploma daarvan ontvingen is meteen heel kenmerkend voor de tijd waarin ze leefden. Met haar achtergrond als literair agent die geschiedenis heeft gestudeerd is het schrijven van Nobele Wilden voor Sarah Watling een mooie samenkomst van deze twee achtergronden. Nobele Wilden is haar debuut en het is merkbaar dat ze nog niet een heel ervaren schrijfster is. Dit is echter niet storend.

Samengevat is Nobele Wilden een aanrader voor liefhebbers van biografieën en geschiedenis. Het zorgt voor een fijne combinatie van ontspanning en kennis opdoen.

Recensie: Nobele Wilden - Sarah Watling

Nobele wilden

1  2  3  4  5

Van jongs af aan vielen de zusjes Olivier op: geëmancipeerd, aantrekkelijk, vastberaden en gevaarlijk "wild'. Dichter Rupert Brooke was naar verluidt verliefd op alle vier, D.H. Lawrence vond ze walgelijk. Virginia Woolf kon geen hoogte van ze krijgen.

De zussen waren hun tijd vooruit. Margery en Daphne studeerden in Cambridge toen sommigen nog dachten dat vrouweneducatie slecht was voor de voortplantingsorganen. Noel werkte al tijdens de Eerste Wereldoorlog als arts; Daphne stichtte de eerste Steiner-school in Engeland; Brynhild excelleerde als verbindende schakel met de Bloomsbury-groep.

In Nobele wilden plaatst Watling de zussen in het volle licht van de geschiedenis en biedt daarmee zicht op het vroege feminisme van de vorige eeuw, de progressieve politieke denkbeelden van die tijd, het vrouwbeeld in de gezondheidszorg en het culturele landschap na de Eerste Wereldoorlog. Met bijrollen voor mannen als George Bernard Shaw, H.G. Wells en C.S. Lewis is Nobele wilden allereerst een portret van zusterschap in al haar facetten.