Schaduwbroer - Iris Hannema RECENSIE

Recensie: Schaduwbroer - Iris Hannema

Wanneer Hebe afscheid neemt van haar broer Alec, die naar Japan reist, weet ze nog niet dat ze hem nooit meer zal zien. De familie krijgt een belletje dat Alec is verdronken tijdens een duik, maar hij was een professioneel freediver en Hebe kan niet geloven dat dat zomaar gebeurd is. Alec heeft haar een haiku gegeven bij het afscheid en ze ziet er een boodschap in. Het spoor leidt haar naar Japan, waar ze op zoek gaat naar de waarheid en daarbij ook zichzelf beter leert kennen.

Schaduwbroer is het romandebuut van Iris Hannema, die eerder non-fictieboeken over haar reizen heeft geschreven. Dat ze veel heeft gereisd en daar ook over heeft geschreven, merk je in Schaduwbroer duidelijk door de manier waarop ze de setting en sfeer in Japan over weet te brengen. Haar schrijfstijl is interessant en past erg goed bij het verhaal, omdat je je een beeld kan vormen bij Hebe’s reis.

Het verhaal is vanuit het ik-perpectief geschreven en je leert Hebe al gauw goed kennen doordat je steeds leest wat er in haar omgaat. En dat is nogal veel, want zoals Hebe zelf zegt: ze leeft in haar hoofd. Thema’s zoals alleen zijn, verlies, leegte en vrijheid komen zo op een natuurlijke wijze voorbij en er staat regelmatig iets tussen wat je als lezer aan het denken zet.

Deze lijn wordt doorgetrokken in de stukjes cursief die boven de hoofdstukken staan. Deze teksten stonden op de kaarten die Alec bij elke reis aan Hebe gaf. Als lezer leer je Alec zowel door deze stukjes als door Hebe’s ogen kennen. Zij en Alec hadden een bijzonder hechte band en dit komt duidelijk naar boven.

Het feit dat je veel tijd in Hebe’s hoofd doorbrengt en veel overdenkingen voorbij ziet komen zal niet elke lezer aanspreken, maar het past wel goed bij het verhaal dat Schaduwbroer verteld. Bovendien zorgt het ervoor dat Hebe zelfontwikkeling doormaakt op een manier die heel realistisch overkomt. Ze groeit als persoon door haar reis en door alles wat ze doet en meemaakt.

Door het hele verhaal heen proef je een subtiele soort spanning, want wat betekend de haiku en wat is er precies met Alec gebeurd? Daarnaast vind je regelmatig korte en onheilspellende stukjes die je niet meteen in het verhaal weet te plaatsen. Dat alles betekend niet dat deze roman als een thriller leest, maar het zorgt voor een prettige balans die je geboeid aan het lezen houdt.

Al met al heeft Iris Hannema met Schaduwbroer een uniek debuut neergezet dat als geheel weet te intrigeren. Haar schrijfstijl en Hebe’s verhaal passen erg goed bij elkaar. Lezers die houden van personages die groeien, romans die veel aandacht besteden aan wat er in het hoofdpersonage omgaat en een setting die je zo voor je ziet, zullen dan ook erg kunnen genieten van dit debuut. Ik geef Schaduwbroer daarom ruim 4 hartjes.

Recensie: Schaduwbroer - Iris Hannema

Schaduwbroer

1  2  3  4  5

Literaire jeugdroman over een zoektocht in Japan, van reisjournaliste Iris Hannema.

Ik ben vertrokken omdat het moét. Ik heb de waarheid nodig.

Hebe reist in de voetsporen van haar overleden broer Alec naar Japan, op zoek naar antwoorden over zijn dood. Hij heeft haar een paar ansichtkaarten nagelaten. Nu leest ze ze als een soort boodschap; als sporen die ze kan volgen. Gaandeweg ontdekt ze niet alleen wat hij haar niet kon vertellen, maar ook hoe het is om alleen te reizen, je los te maken van alles wat vertrouwd is en je te redden in een land waar je niemand kent.