Vanuit het Donker - Gytha Lodge RECENSIE

Recensie: Vanuit het Donker - Gytha Lodge

Wanneer Adain op een avond zijn vriendin Zoe skypet gebeurt er iets vreemds. Zoe komt niet in beeld maar Aiden hoort wel vreemde dingen. Het lijkt alsof Zoe in bad gaat, maar dan is het alsof er een deur opengaat en lijkt er een schaduw voorbij te lopen. Aiden kan niets zien, maar hoort dan opeens een gil. Hij twijfelt even maar neemt dan toch op met de politie. Maar wat heeft hij eigenlijk gezien? Of gehoord? En is het slim om zijn naam te noemen?

Deze thriller van Gytha Lodge zorgt er meteen voor dat je midden in het verhaal van Aiden en Zoe zit. De proloog in Vanuit het Donker is enorm sterk geschreven waardoor je het boek niet meer weg wil leggen. Vanaf hoofdstuk 1 maken we kennis met verschillende personages, waaronder het politieteam wat op de zaak van Zoe gezet wordt.

Inspecteur Jonah Sheens arriveert in het appartement van Zoe waar het er in alles op lijkt dat Zoe zelfmoord heeft gepleegd. Toch klopt dat niet met het verslag wat Aiden gedaan heeft bij de politie dus dat vraagt naar onderzoek. Als snel maken we kennis met de collega's van Sheen; Hanson, O'Malley en Lightman. Samen gaan ze op onderzoek uit en duiken in het leven van Zoe.

In Vanuit het Donker lees je het verhaal in twee tijdsperspectieven, het heden, hoe het onderzoek vordert na de dood van Zoe, maar ook het verleden. Wat speelde zich af voor de dood van Zoe? Door de terugblikken leren we Zoe kennen en hoe haar leven was.  Het verhaal wordt verteld vanuit de verschillende personages en dat zorgt ervoor dat de hoofdlijn van alle kanten belicht wordt.

Aiden leert Zoe kennen in een bar, maar wat Zoe niet weet is dat hij getrouwd is. Aiden is dol op Zoe en belooft Zoe van zijn vrouw te scheiden. Maar is dat wel zijn plan? Aiden is een charmante man die vrouwen makkelijk om zijn vinger windt. Ook de vriendin van Zoe, Maeve wil hem graag helpen om weer met Zoe in contact te komen, wanneer Aiden en Zoe uit elkaar zijn.

Ook vriendin Angeline, huisbaas Felix en Victor worden aan de tand gevoeld door het team van Jonah. Op deze manier komen we steeds meer over ze te weten en elk van hen lijkt wel verdacht in deze zaak. Maar allemaal verdenken ze toch eigenlijk echt Aiden. Want volgens hen was de relatie tussen Aiden en Zoe echt geen zuivere koffie.

De schrijfstijl van Gytha Lodge is vlot en merkt dat je snel door het verhaal heen leest. In een hoofdstuk lees je vanuit verschillende perspectieven en dat zorgt ervoor dat je soms wel even moeten schakelen. Ook doordat er vele namen gebruikt worden, soms zelfs afwisselend voor en achternamen, moet je goed blijven opletten. De afwisseling tussen heden en verleden zorgt ervoor dat je steeds meer in het verhaal komt en nieuwsgierig wordt naar de ontknoping. Door de stukjes informatie die je steeds weer krijgt, lijkt het verhaal als een puzzel in elkaar te vallen.

Ieder personage lijkt wel ergens verdacht en tot aan het eind heb je echt geen idee wat er precies gebeurd zal zijn. Dat maakt Vanuit het Donker een heerlijke thriller om te lezen. Het moment dat zelfs de huisbaas verdacht is, en je even echt geen idee meer hebt hoe dit in elkaar steekt zorgt voor grote nieuwsgierigheid, en zorgde dat ik Vanuit het Donker niet meer weg wilde leggen totdat ik wist hoe het zat.

Vanuit het Donker is het tweede deel over Inspecteur Jonah Sheens, maar het verhaal is opzichzelfstaand en prima te lezen zonder dat je deel 1 gelezen hebt.

Gytha Lodge heeft naar mijn idee een mooie thriller neergezet en met Vanuit het Donker heeft ze er voor mij voor gezorgd dat ik graag nog meer van haar boeken wil lezen!

Vanuit het donker

1  2  3  4  5

Aidan Poole besluit om 's avonds laat zijn vriendin Zoe te skypen. Ze neemt op maar verschijnt niet in beeld. Aidan hoort gerommel en er beweegt even kort een schaduw over het scherm. Terwijl hij wacht hoort hij hoe een bad volloopt. En dan, opeens, het geluid van een gewelddadige worsteling. Vervolgens een hoge gil. En dan stilte...

Aidan blijft wanhopig luisteren, twijfelt en belt dan de politie. Inspecteur Jonah Sheens krijgt de zaak toegewezen en in het huis ontdekken ze Zoe's dode lichaam. Het onderzoek start, en het leven van de jonge vrouw wordt minutieus uitgeplozen. Iedereen was gek op Zoe, maar hoe
    langer het team onderzoek doet hoe vreemder de mensen in haar omgeving zich gaan gedragen. En wat moet Jonah denken van Aidan Poole. De man is getrouwd, en Zoe was een van zijn studenten…